Jeg vil helst holde det hemmeligt
brevkassespørgsmål af
J
14 år
Jeg skulle sove med en supersød veninde her i påskeferien. Det endte så med at vi, ja altså sov tæt, meget tæt. Faktisk natten igennem. ja stadig ud på morgen lå vi tæt men så var vi også trætte. Vi er jo begge to meget glade og min veninde synes sagtens vi kan sige noget til vores forældre om det. Jeg synes det så ikke for jeg er nok ikke nær så sikker som min veninde. Jeg vil godt holde det som en hemlighed. Altså ikke fordi det ikke var en god oplevelse for det var det men alligevel. Jeg er jo ikke sikker. Kan jeg ikke godt sige til hende om hun please ikke godt vil la vær og sige noget til nogen?

Svar:
Kære J
Tak for at skrive og dele dine tanker med os. Det lyder som om, I havde en dejlig og tæt oplevelse under jeres overnatning i påskeferien. Det er helt normalt at føle sig tøvende med at dele sådanne intime øjeblikke med andre, især hvis du ikke er helt sikker på, hvordan du har det med det.
Det er en god idé at respektere dine egne grænser og følelser i denne situation. Hvis du ikke føler dig klar til at dele denne oplevelse med dine forældre eller andre, er det helt okay at holde det for dig selv. Du skal kun dele det, hvis og når du føler dig helt komfortabel med det.
Jeg kan godt forstå, hvis du er bekymret for, at din veninde måske vil dele det med andre, men det er vigtigt at huske, at du har ret til at bede om fortrolighed. Du kan sagtens bede hende om at respektere dit ønske om at holde det som en hemmelighed. Du kan sige til hende på en venlig og pæn måde, at du gerne vil holde det mellem jer to og bede hende om ikke at dele det med nogen andre. Med åben og ærlig kommunikation med din veninde om dine følelser og grænser, kan I skabe et tillidsfuldt forhold, hvor I begge føler jer hørt og respekteret.
Husk, at det er vigtigt at du tager dig af dine egne følelsesmæssige behov og grænser i den her situation. Tag dig tid til at reflektere over dine følelser, hvad der føles rigtigt for dig, og hvad du føler dig mest tryg ved. Hvis I kommunikerer tydeligt med hinanden om jeres ønsker og behov, er jeg sikker på, at I kan nå til enighed. Jeg ønsker dig al det bedste.
De bedste hilsner
Kasper