For tynd?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år
Jeg syntes at jeg er meget tynd og det kan jeg også godt se når jeg kigger i spejlet. mine veninder i klassen minder mig tit om at jeg har tynde ben og jeg kan også se at mine er tyndere en deres. Jeg er en af de ældste i min klasse og alligevel har jeg meget tynde ben. Jeg vejer dog 51.1 kg og er 172 cm høj og 14 år men jeg har bare utroligt tynde ben.  jeg vejer mere end de fleste og forstår ikke hvordan det kan made sig gøre når jeg er så tynd. har i måske svar på det? Og så vil jeg gerne høre om i har nogle slags mad man kan spise som gør ens ben tykkere? Keg spiser for tiden meget slik og usundst mad fordi jeg før har spist meget sundt men der er ikke sket nogen forandring der. og jeg løber to gange om ugen 2,5 km (5 km i alt) det e rjeg begyndt med efter at jeg er begyndt at spise usundt fordi jeg ikke vil have for mange bumser så jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg stadig kan have så tynde ben
håber i kan hjælpe!

Svar:
Kære du
Kroppen vokser og udvikler sig ikke altid som vi ønsker os. Og lige nu har du en alder hvor der sker rigtig meget.
Ud fra de tal du oplyser, kan jeg se at du vejer mindre end gennemsnittet, i forhold til din højde. Men vi er bare forskellige og det behøver ikke være et problem, selv om man vejer lidt mindre, eller lidt mere end gennemsnittet.
Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis du er ked af dine ben, men giv lige din krop lidt tid til at vokse og udvikle sig, for der kan ske rigtig meget endnu.
Når man kommer i puberteren, kan dele af kroppen pludselig vokse, uden at resten følger med. Det kunne lyde som om du er vokset en del i længden, og det kan selvfølgelig godt betyde at benene bliver lidt tynde. Hos langt de fleste udligner det dig helt automatisk, når kroppen er færdig udviklet.
Det er rigtig godt at du løber et par gange om ugen, og lidt slik skader heller ikke. Men ellers skal du bare spise sundt, ligesom du plejede.  Du kan ikke spise noget bestemt for at tage på, på benene. Du kan sagtens spise flere kalorier, for at tage på, men det vil fordele sig over hele kroppen.
Løsningen er som sagt at være tålmodig, og give kroppen tid. Spis sundt, motioner og så skal din krop nok klare resten selv.
Jeg ved godt, at det ikke var svaret du ønskede, men det er nu engang bare sådan kroppen fungerer. Jeg er sikker på at din krop fortsat vil udvikle sig og om nogle måneder, kan dine ben se helt anderledes ud.
Mange hilsner Julie