Selvtillid

brevkassespørgsmål

Selvtillid

brevkassespørgsmål af
Anna
17 år

Hej Cyberhus

Jeg føler mig ikke særlig selvsikker- hverken ift. hvordan jeg ser ud eller med min personlighed. Når det er værst bliver jeg i tvivl om mine venner egentlig synes jeg er interessant eller bare har mig med fordi de ellers har ondt af mig. Jeg føler mig meget akavet socialt, er meget genert og føler mit tit kikset når jeg skal hænge ud med mine venner. Jeg overtænker tit små ting som når mine venner ikke lige svarer på en besked da jeg bliver bange for at jeg har sagt noget forkert eller at de synes jeg er nederen. Jeg har tit svært ved at finde på noget positivt at sige om mig selv men jeg ved også godt at jeg burde lade være med at dømme mig selv så hårdt. Dog fanger jeg en gang imellem migselv i at ryge ned i nogle negative "huller" som jeg har svært ved at komme op af igen.

Jeg klarer mig fint i skolen. Men selvom jeg får fine karakterer føler jeg mig alligevel ret uintelligent. Jeg får det virkelig dårligt når jeg rækker hånden op i timen så jeg bliver nødt til lige at få vejret (også selvom jeg ikke sagde noget) og jeg kan mærke at mit hjerte banker virkelig hurtigt og jeg får svedige håndflader. Jeg tror det er fordi jeg er bange for at svare forkert og at de andre vil tænke at jeg lyder virkelig dum, men jeg er ikke helt sikker.

Selv synes jeg ikke jeg er særlig pæn. Jeg har snakket med min ene veninde om det, men selvom hun sagde at jeg så godt ud så er jeg slet ikke selv overbevist. Jeg kan ikke lide at være med i billeder eller videoer fordi jeg altid synes jeg ser så grim ud og at min stemme lyder mærkelig. Jeg går tit ikke i så moderne tøj eller med makeup for at få det til at ligne at jeg har det fint med mit udseende, men det er alt sammen for at maskere hvordan jeg egentlig har det. Og så kan jeg heller ikke finde ud af at lægge makeup.

Min mangel på selvsikkerhed gør at jeg er helt vildt følsom og jeg har rigtig svært ved når nogle giver udtryk for at der er noget de ikke kan lide ved mig, både ift. udseende, personlighed og intellekt. Det gør også at jeg har svært ved at stå inde for mine holdnigner og jeg har rigtig svært ved konfrontation og det kan ødelægge meget af min dag bare at få én negativ kommentar fordi jeg ikke kan lade være med at tænke på den. Jeg kan også mærke at jeg bliver rigtig ked af det bare af at få skrevet det jeg føler ned.

Den positive side er så at jeg bliver helt vildt glad når nogen så siger noget godt om mig - også bare små ting. Nogle dage er også rigtig gode! De kommer bare sjældent.

Hvordan kan jeg booste min selvtillid og komme væk fra de dårlige tanker på en sund måde? Og hvordan kommer man bedst op fra sådan et "negativt hul" af tanker?

Svar:

Hej Anna

Tusind tak for dit brevkassespørgsmål.

Det er helt normalt at være kritisk omkring sig selv og sit udseende, særligt mens man er ung. Jeg tror, at der er mange mennesker, som har ting ved deres udseende eller måde at være på, som de ikke særligt godt kan lide. Det er nok mere reglen end undtagelsen, at man har noget, man ikke bryder sig om ved sig selv.

Men hvis man går hen og bliver alt for utilfreds med sig selv, kan det være, at man har brug for hjælp til at se sig selv i et nyt og bedre lys. Du skriver, at du nogle gange ryger ned i nogle "negative huller", som kan være svære at komme op af igen. Det er ikke særligt rart at tænke negativt om sig selv, og de negative tanker kan hurtigt komme til at fylde meget, selvom man ikke har lyst til, at de gør det. Jeg har i det følgende samlet lidt forskellige råd til, hvordan du kan øge sin selvtillid og måske også bedre ville kunne tackle at ryge ned i et af de negative huller. Jeg håber, at du kan bruge dem, som de er, eller bruge dem som inspiration.

Selvtillid handler om, at man føler sig god nok, som den man er. Det betyder også, at selvtillid helst skal komme indefra, og det kan derfor give god mening at arbejde med dine tanker om dig selv. Det kan være, at du kan prøve at tænke anderledes om de ting, du umiddelbart ikke kan lide eller er usikker på. Fx i stedet for at tænke: "jeg har tykke kinder," kan du prøve at tænke: "jeg har fine æblekinder, som er gode at lægge blush på." Eller i stedet for at tænke: "de andre vil tro, at jeg er dum, hvis jeg svarer forkert," kan du prøve at tænke: "de andre synes, det er sejt, at jeg gør et forsøg på at svare på spørgsmålet." På den måde kan du øve dig i at tale pænere til og om dig selv.

Selvtillid handler også om at acceptere, den man er, og den måde, man ser ud på. Jeg tænker, at det er helt OK, at der er ting ved sig selv, man ikke kan lide, så længe man kan acceptere, at det er sådan, det er. Man kan fx godt være ked af at have små bryster, men samtidig acceptere, at det nu en gang er sådan, man ser ud. Selvtillid handler derfor måske ikke kun om at være glad for sig selv, men også om at acceptere sig selv og det, man synes, er uskønt ved sig selv. Så kan det være, at det bliver nemmere at hvile mere i sig selv.

I den forbindelse kan det for nogle hjælpe at tænke om sig selv og sin krop i "funktioner". Det vil sige, at tænke om sin krop på en måde, hvor hver del af ens krop har et betydningsfuldt formål. Fx er ens lår med til at sørge for, at man kan bevæge sig fra A til B, eller at man kan rejse sig op fra sin stol. Det kan gøre, at man begynder at værdsætte sin krop for det, den kan, og ikke kun for den måde, den ser ud på.

Hvis du har rigtigt svært ved at acceptere bestemte dele af dit udseende eller dig selv, kan du prøve at flytte dit fokus til noget andet, som du nemmere kan acceptere eller måske endda godt lide ved dig selv. Altså flytte fokus fra det negative til det positive. Det kan nogle gange være svært at finde frem til det positive ting, hvis man er røget ned i et negativt hul. Hvis du har det sådan, kan det være, at du kan lave en liste over alle de ting, du godt kan lide ved dig selv, når du er i godt humør. Det kan også være, at du kan spørge dine forældre, søskende eller veninder om, hvad de godt kan lide ved dig, og skrive det ned på listen også. Så kan du finde listen frem, når du er røget ned i et negativt hul, og læse om alle de gode egenskaber, du har.

Samtidig tænker jeg, at du måske også har hørt vendingen fake it 'till you make it før. Den handler om, at hvis man ikke har selvtillid eller føler sig selvsikker, så kan man prøve at lade som om. Alle mennesker blive usikre i nogle situationer, og så kan det hjælpe at lade som om, man er selvsikker.

Ovenstående er kun et lille uddrag af de ting, man kan gøre for at styrke sin selvtillid. Det kan være, at nogle af mine råd fungerer for dig, mens andre ikke gør. Jeg tænker, at det måske kunne være en god idé at Google dig frem til andre råd eller måske se nogle YouTube videoer omkring, hvad andre gør for at føle sig mere selvsikre. Så kan du afprøve de råd, som giver mening for dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste og sender god energi i din retning.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål