kønssygdomme
brevkassespørgsmål af
A
17 år
Hej
Jeg havde en kæreste som var den første jeg havde sex med. Det var hele tiden uden komdom pga p-piller. Vi var kærester i 1 år og havde derfor sex rigtig mange gange. Han var min første og jeg var hans første, så derfor er der vel ingen mulighed for sexsygdomme. Vi slog så op, og 7 måneder senere fik jeg så min nuværende kæreste, som jeg havde samleje med første gang 6-7 måneder efter jeg sidst havde samleje, også uden kondom pga p-piller. Min nuværende kæreste har haft sex mange gange med andre men altid med kondom som beskytter med kønssygdom. Mit spørgsål er bare om der kan være mulighed for jeg har en kønssygdom. Er aldrig blevet testet for det. Grunden til jeg spørger er jeg af og til af mens-ligende smerter som kan være tegn på klamydia men ingen andre symptomer og han har heller ingen. Ved bare ikke om der kan være nogen chance for det ?

Svar:
Hej A
Det er rigtig godt at du er opmærksom på kønssygdomme og beskyttelse.
Hvis din tidligere kæreste ikke havde været sammen med andre før dig, og din nuværende altid har brugt kondom under sex, før dig, så er risikoen ret lille. Nu er du særligt opmærksom på klamydia, og det er en af de kønssygdomme der kan smitte ved oralsex. Den kan altså godt smitte fra skede til mund, hvis din kæreste har haft oralsex med en tidligere kæreste.
Så det kan godt være en god idé at blive testet. I det hele taget, vil jeg anbefale dig at få en snak med din læge om de smerter du ind imellem oplever.
Mange hilsner Julie