Tvivl om symptomer
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har det sidste lille stykke tid kunne mærke mit puls i det bagerste af mit lår. Jeg har også haft små episoder hvor jeg føler mit hjerte banker hurtigere og en smule underligt. Jeg er en normal teenage dreng uden historie med hjerte problemer og jeg dyrker meget sport men efter at have læst lidt på det kan jeg ikke undgå at tænke over om det måske kunne være noget mere end bare overspekulering.

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå, at du er bekymret for, om der er noget galt med dit hjerte. Godt du spørger. Umiddelbart tror jeg, at dit hjerte er sundt og raskt.
Du beskriver episoder, hvor dit hjerte banker hurtigt og underligt og at du kan mærke pulsen i dit lår. Det er helt normalt, at hjertets frekvens varierer. Hjertet banker hurtigere, når man er fysisk aktiv og når man bliver psykisk påvirket (fx. nervøs eller spændt). Hvis dit hjerte banker hurtigt, når du slapper af, er det en anden sag. Prøv at tælle din puls i hvile, hvis den er over 80 slag pr. minut er den for hurtig.
At hjertet banker underligt, kan opleves af flere grunde. Nogle føler, at hjertet "slår kolbøtter". Det kan være tegn på, at hjertet slår ekstra slag og det er i udgangspunktet helt ufarligt. Nogle oplever at hjertet slår ude af takt, altså uregelmæssigt. Det skal undersøges nærmere af en læge, da der kan være tale om sygdom i hjertet.
At du kan mærke pulsen i dit lår, er helt normalt. Der løber nogle store blodkar igennem låret og pulsen kan mærkes i arterierne, som er dem, der fører blodet fra hjertet og ud i kroppen.
Du siger, at du ikke har historie med hjertesygdom. Hvis du mener, at der ikke er hjertesygdom i din familie, er det en rigtig god ting i forhold til din risiko for at være hjertesyg i så ung en alder. Der findes nogle arvelige hjertesygdomme, så det er en god ide at spørge dine forældre, om der er nogen i din familie, der har været hjertesyge i en ung alder, eller om der har været pludselige uventede dødsfald i din familie. Hvis der er det, er det en god ide at gå til din egen læge til et tjek.
Altså.... Hvis din puls er hurtig i hvile, hvis underligt betyder kolbøtter eller ude af takt og hvis der er hjertesygdom i ung alder i din familie, er det en god ide at aftale et besøg hos din egen læge, hvor der kan lyttes på hjertet og du kan blive beroliget.
Håber du kan bruge svaret til noget.
Mvh læge, Rie