tvivl
brevkassespørgsmål af
s
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år, og har en kæreste på 13. jeg elsker ham så højt og ved han elsker mig. men... vi har været sammen et par gange og mere og mere ville jeg have sex mex ham. ved loven siger 15. har ogs snakket med ham og han siger han mindst ville værre 15.. men jeg er så desperat. Hvaad gør jeg?

Svar:
Hej S
Hvor er det dejligt at høre, at dig og din kæreste er glade for hinanden.
Jeg tænker, at det er rigtig positivt, at du elsker din kæreste og gerne vil ham. Når det kommer til sex, er det meget vigtigt, at I begge to har lyst. Nogle unge oplever, at den første gang bliver en rigtig dårlig oplevelse, fordi de føler sig presset af enten kæresten eller vennekredsen. Derfor er det vigtigt, at du respekterer, at din kæreste ikke føler sig klar til sex, og at du venter til, han også har lyst. For den første gang skal være en god oplevelse for jer begge to, og det bliver den kun, hvis I begge to er klar til sex. Kæresteforhold er meget forskellige, og det er vigtigt, at din kæreste og dig tager tingene i et tempo, som passer jer begge to.
Du er selv inde på, at den seksuelle lavalder er 15 år. Denne er lov er lavet for at beskytte børn og unge mod overgreb fra voksne. Det er sådan. at hvis to personer under 15 år har sex, så er det ikke noget, man bliver dømt for, så længe begge parter gerne vil. Faktisk er en del unge ældre end 15 år første gang, de har sex. Gennemsnitsalderen for den første gang er 16,5 år. Med sex følger også et ansvar, da der altid er en risiko for, at pigen kan blive gravid. Derfor er det meget vigtigt, at man husker at bruge prævention.
Som kærester kan man vise, at man holder af hinanden på mange måder. Det kan være med kys, kram og berøring. Det vigtigste er, at I begge to synes det er rart.
Hvis du er nysgerrig på din egen krop, kan du også undersøge den og finde ud af, hvad du godt kan lide af berøring og kærtegn.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og at dig og din kæreste finder jeres måde at være kærester på. Der er nemlig rigtig mange måder at være dét på.
De bedste hilsner
Emilie