Pubertet
brevkassespørgsmål af
Shreck
15 år
Hej
Jeg er 15 år og er nysgerrig omkring min pubertet. Drengene fra man klasse har alle fået mørke stemmer og større penis, men jeg er meget bagud. Jeg har fået en smule mørke hår over penissen og på pungen, men jeg tror ikke rigigt min penis er vokset. Ihvertfald ikke i forhold til andre drenge på min alder. Jeg er begyndt, at kunne få sæd ud for ca 2 - 3 måneder siden, og min stemme har ikke ændret sig. Jeg er også meget laver end de andre drenge. Jeg  vil gerne vide, hvor længe der ca. går før at min penis begynder og vokse, og min stemme vil gå i overgang. Jeg ved godt, at man ikke kan sige det præcist, men hvis i bare kunne fortælle om de er 2 år eller 6 måneder kunne det være rart. Jeg tænker ofte på det, men det er ikke noget der gør mig vildt ked af det. Det kunne bare være rart at få svar på det.
Tak på forhånd

Svar:
Hej mig dig
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt du skriver.
Jeg kan forstå, at du føler dig bagud ift. din pubertetsudvikling og gerne vil vide, hvornår du kan regne med at din penis vokser og din stemme bliver dybere. Du har selv mange gode overvejelser og ved, at det er svært at give et præcist svar. Det er godt at høre, at det ikke er noget som gør dig vildt ked af det. Men jeg kan sagtens forstå hvis det er noget som gør dig frustreret, og jeg ved at der er mange andre drenge på din alder som har de samme bekymringer.
I puberteten sker der både fysiske og psykiske ændringer med kroppen - bl.a. vokser penis og pungen, stemmen bliver dybere, kropsbygningen ændrer sig, man får flere hår på kroppen, man sveder mere, kan få uren hud og ufrivillig sædafgang. Derudover begynder man måske at opføre sig lidt anderledes. Alt dette skyldes det mandlige kønshormon, testosteron.  Puberteten starter typisk ved 12-14 års alderen for drenge, men som du allerede selv har bemærket, er der stor forskel på hvordan puberteten udvikler sig for den enkelte. Nogle udvikler sig tidligt, andre senere. Det er aldrig sjovt at være den første eller den sidste, som går i puberteten.
Det kan have betydning, hvornår din far gik i puberteten og hvordan han udviklede sig. Hvis han gik sent i puberteten, vil du sandsynligvis også gøre det. Måske kan du prøve at høre ham ad? Derudover kan det have betydning, om du har været syg som barn, eller er mindre og slankere end gennemsnittet nu, da det også kan gøre at pubertetsudviklingen kommer lidt senere.
Men det lyder som om, at pubertetsudviklingen allerede er i gang hos dig, da du er begyndt at få kropsbehåring omkring kønsdelene og er begyndt at kunne få sæd ud. Måske er din pung/testikler også vokset? Typisk er det testiklerne som vokser først, og så vokser penissen i størrelsen efterfølgende. Derfor lyder det som om, at din pubertetsudvikling allerede er i gang, men at du må have tålmodighed ift. at ændringerne sker lidt efter lidt. Det er vigtigt at du sørger for at få sovet, drukket og spist godt, for at sikre de bedste betingelser for at din krop kan udvikle sig. Hvis du går og tænker meget over det, kan det være en god idé at snakke med én som du er fortrolig med, f.eks. din mor, far, en god ven eller din klasselærer.
Jeg kan ikke fortælle dig præcis hvornår din stemme går i overgang og din penis bliver større, men jeg tror nærmere der går 6 måneder end 2 år, når jeg hører, at du allerede er i gang med pubertetsudviklingen (har fået kønsbehåring og sædafgang). Hvis der ikke er sket mere om 6 måneder, synes jeg at du skal kontakte din læge for at få undersøgt at alt er som det skal være. Det tror jeg bestemt det er, og derfor skal du bare slappe af lige nu, og forhåbentlig går der ikke længe før der sker mere i din pubertetsudvikling.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Bedste hilsner,
Emilie
Læge