Tvivl

brevkassespørgsmål

Tvivl

brevkassespørgsmål af
Anonymous
13 år
Oprettet 4 år 1 måned siden

Hej brevkasse. Jeg skriver ind til jer fordi jeg har et par spørgsmål jeg mangler svar på. Første spørgsmål: Er det normalt at være "bange" for sex? Jeg spørger fordi jeg ikke har forstået det gode ved det. Jeg vil bare gerne være sammen med min kæreste uden at behøve sex. Jeg ved jo ikke om hun en dag for lyst (jeg ved godt jeg kun er 13 men vi har lidt planlagt at blive sammen i meget lang tid) til det. Det kan også godt være jeg ændre mening men lige nu er jeg lidt skræmt. Andet spørgsmål: Hvordan fortæller jeg mine forældre at jeg har en kæreste? Jeg havde tænkt at skrive fordi jeg synes det er ubehageligt at snakke om. Jeg er bange for at blive drillet, der er også nogle af mine venner der ikke ved det. Tredje spørgsmål: Hvordan kan min kæreste og jeg komme til at snakke mere sammen og mødes uden for skolen? Der er fordi vi er meget generte typer begge to er vi snakker ikke så meget sammen i skolen som før vi blev kærester. Vi skriver sammen hver dag og jeg siger jeg elsker hende virkelig meget. Men ja jeg vil gerne mødes mere med hende uden for skolen for at snakke sammen og så vi kan kramme hinanden uden publikum. Det var alle mine spørgsmål. Mvh mig.

Svar:

Kære dig.

Tusind tak for dit spørgsmål her til brevkassen.  Det lyder til, at du går med nogle store spørgsmål og jeg vil rådgive dig så godt som muligt.

SPØRGSMÅL1: IKKE KLAR TIL SEX
Hvor er det dejligt at høre, at du har en dejlig kæreste, som du elsker og holder af. Det er helt normalt at være nervøs omkring sex. Især når man ikke har haft sex før og når man har en alder, som du og din kæreste har. Jeg kunne forestille mig, at både du og din kæreste har en masse spørgsmål omkring sex og forestillinger om, hvordan det er. Hvis ikke I har haft snakken endnu, tænker jeg, at det måske ville give dig lidt ro at snakke med din kæreste omkring de tanker, du har. Hvordan ville du have det med det? Når du skriver, at: "Jeg ved jo ikke, om hun en dag for lyst til det", forstår jeg det sådan, at du  er usikker på, hvordan din kæreste tænker omkring sex. Er det rigtig forstået? Du fortæller også, at du bare gerne vil være sammen med din kæreste uden, at I behøver at have sex. Som jeg læser det, lyder det til, at du er ung fyr, der mærker efter, hvordan han har det lige nu og det er vigtigt, at du ikke føler dig presset til at have sex. Tingene kan ændre sig med tiden, men jeg håber, at du ikke kommer til at gøre noget, som du ikke føler dig klar til.
Selvom I har planlagt at være sammen resten af livet, så tænker jeg, at det måske alligevel kunne være rart for jer begge allerede nu at tale om sex og hvordan I begge har det med det. Selvom det kan være svært at åbne op for snakken, kan det på den anden side føles som en lettelse, når der er taget hul på den.  Hvad tænker du om det? Ville det være en mulighed?

Det kan også være, at det er en hjælp for jer at læse om første gang her.  Måske kan du og din kæreste læse siden sammen og tage udgangspunkt i det i forhold til hvordan I har det omkring sex?

SPØRGSMÅL 2: FORTÆLLE FORÆLDRE OM KÆRESTE
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det kan være svært at snakke med nogen (også dine forældre) om, at du har fået en kæreste. For mange mennesker er et forhold en privat ting uanset, om man er i sit første forhold eller man har været igennem flere.  Der er mange, der taler naturligt med deres forældre om sex, kærester og den slags, men der er også mange, der ikke gør. Jeg kan godt forstå, at du synes, det kan være svært at tale om - især, hvis I ikke er vant til at snakke om sådan nogle ting.

Du nævner, at du har overvejet at skrive til dine forældre om din kæreste, fordi du har svært ved at sige det. Det synes jeg lyder som en rigtig god idé. Du kan evt. skrive det i et brev eller sende dem en SMS omkring det? På den måde kan de læse det uden at du nødvendigvis behøver at sidde og snakke med dem om det ansigt til ansigt.

Egentlig behøver du ikke at fortælle det til nogen, før du føler dig klar til det. Heller ikke til dine forældre. Hvis du på et tidspunkt bliver klar til at præsentere / fortælle dine forældre om din kæreste, kunne det måske være en mulighed for dig at tage din kæreste med hjem som en "veninde"? På den måde behøver du ikke at fortælle dine forældre det med ord, men lade dem regne det ud selv ved at du får besøg. Hvad tænker du om det? Mon det er en mulighed? Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at situationen at blive "drillet", som du beskriver det. Husk at dine forældre ikke behøver at vide, at du har en kæreste, hvis ikke du er klar til, at de skal vide det.

SPØRGSMÅL 3: AT SES MED DIN KÆRESTE
Angående dit spørgsmål om, hvordan du kommer til at se din kæreste udenfor skolen (uden nogen ved det) kommer jeg til at tænke på, om I måske har nogle fælles fritidsinteresser? F.eks. at gå ture, at løbe udenfor, spille rollespil eller andre aktiviteter, hvor der ikke behøver at være "publikum"? Hvis I har sådan nogle fælles aktiviteter kunne det måske være en måde at ses på, når I ikke er i skole? På den måde kan I snakke og kramme uden at andre er til stede. Du beskriver i din besked, at både du og din kæreste er meget generte og det lyder også på dig som om, at du er en person, der er privat omkring dit forhold. Og det er mere end okay. Jeg kunne forestille mig, at I gerne vil have forholdet " for jer selv" uden at andre skal blande sig eller kommer med drillerier, som kan gøre det kompliceret. Dog tænker jeg også, om I har mod på at invitere hinanden hjem ? Som jeg nævnte før, så behøver I ikke at fortælle jeres forældre, at I er kærester. I kan evt. besøg hinanden som venner  eller "lektie-buddies"?

Jeg håber, at du har mod på at snakke med din kæreste om, hvordan du har det i forholdet. Måske har hun det på samme måde, hvad angåe sex, at fortælle det til sine forældre og det at finde en måde at ses uden andre mennesker omkring jer. Jeg synes, at det er modigt af dig at skrive her ind til brevkassen og dele dine tanker, og jeg håber, at du kan bruge mit svar.

De bedste tanker,
Malou

Batesis billede
Malou fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål