Træt af mit arbejde som pædagog

brevkassespørgsmål

Træt af mit arbejde som pædagog

brevkassespørgsmål af
Stephanie
21 år
Oprettet 1 år 3 måneder siden

Hej. Jeg er uddannet pædagog og arbejder i dagtilbud med børn i alderen 0-3 år ( i vuggestue- og børnehave) Problemet er, at jeg er ved at være godt og grundigt træt af mit arbejde som pædagog. Jeg føler mig konstant stresset og presset, og agerer ofte uhensigtmæssigt (fx. ved at ignorere et barn, fordi der er så mange der har brug for mig eller begynder at skælde ud over små ting!) Da jeg uddannede mig til pædagog, var jeg helt sikker på at det var drømmeuddannelsen netop fordi jeg elsker børn- og unge, og har næsten altid vidst at jeg ville arbejde med mennesker. Men dette har altså ændret sig nu. Jeg føler mig træt og udmattet, og nogle gange decideret brugt, fordi jeg hele tiden er på 'overarbejde' mentalt. Børn der skriger, råber og vi er aldrig nok hænder på arbejdet. Jeg har svært ved at sove om natten fordi jeg er nervøs for næste dag og bekymrer mig meget om det hele. Det har også resulteret i, at jeg har fået mere hovedpine end normalt (migræne anfald) :-( Hvad vil jeres bedste råd være? At skifte job til et andet sted? At starte på en helt ny uddannelse? Eller holde fast? Jeg er selv i tvivl. Mvh. Stephanie :-)

Svar:

Kære Stephanie.

Jeg forstår godt dine spekulationer omkring om det er bedst at lave ændringer i dit liv. Det du fortæller mig, vidner om at dit arbejde har sat nogle tanker igen.

Du fortæller mig at du er træt af dit arbejde som pædagog og at du føler dig meget presset. Det er selvfølgelig bekymrende at du har de symptomer. At du ikke sover godt om natten og har flere migræneanfald kan være kroppens signaler til at man skal stoppe op. Det kan være svært men hvis man i en længere periode føler sig så presset som du gør kan det gøre det værre. Det er derfor nogle tegn som du skal tage seriøst. Man skal ikke gå og føle sig presset hver eneste dag. Når man går på arbejde, er det vigtigt at føle sig godt tilpas. Der kan selvfølgelig være udfordringer på ens arbejdsplads som kan løses og arbejdes på. Men der er bestemt forskel på en almindelig arbejdsgang og tegn på udbrændthed og stress.

Der findes ikke et rigtig svar på – hvad den bedste løsning ville være. Hvis du ønsker at blive som pædagog vil jeg synes det vil være en god ide at snakke med din chef. Måske kan du få en sygemelding hvis du forklarer din situation til ham. Sygemeldingen kan være med til at give roen til at tænke tingene igennem én gang til. Du kan forklare din chef at du føler dig meget stresset. Måske er der også nogle ting på din arbejdsplads som skal tilpasses så du bedre kan være i det. Hvis din chef er forstående, kan I måske finde en løsning på situationen som både gør dig glad og som passer ind.

Hvis du mærker at du slet ikke er pædagog du skal være – er det måske mere en retning af en opsigelse du skal i. Det er naturligvis et meget stort skridt at tage og det kan føles som en falliterklæring at skulle sige stop. Men du skal mærke efter helt nede i maven om det er pædagogfaget i en forstand der gør dig stresset eller om det er forholdene på arbejdet der, gør at du føler dig brændt ud. Du kan eventuelt lave en liste med to kolonner hvor du skriver fordele og ulemper ned. Det kan skabe et bedre overblik over hvad du har af prioriteter og kan være med til at give mere afklaring i sidste ende.

Det kan også være at du finder ud af at du ønsker at blive i pædagogfaget men ønsker at rykke videre til en anden målgruppe - eller måske at rykke til en anden institution? Der findes mange muligheder i faget som du måske har lyst til at prøve af før du tager beslutninger om et eventuelt stop i faget. Måske er det det du har brug for? Det er værd at have dén mulighed i mente for som du skriver så har du altid gerne ville arbejde med mennesker og at du var sikker på at det var drømmeuddannelsen.

Et sidste råd kunne også være at snakke med nogle omkring dig om dine tanker. Det er altid godt at få et andet perspektiv med nogle mennesker som kender en rigtig godt. Hvis man får sagt sine tanker højt – kan det hjælpe til at man får nogle andre perspektiver. De tætteste mennesker i ens liv kender også en rigtig godt og er måske gode til at mærke hvordan man det og ruske lidt i en. Man ved aldrig hvad der sker i ens liv. Der er heller intet galt i at have taget en uddannelse for derefter at rykke videre – eller finde ud at man har valgt forkert og man ønsker at gøre noget andet. Livet er en lang rejse og man vokser hele tiden med opgaven. Du er kun 21 og har hele livet foran dig og kan sagtens skifte retning hvis du føler det er det rigtige.

Men husk at uanset hvad din chef siger – din veninde eller din mor eller jeg siger, så er det kun én der kender det helt rigtige svar og det er dig.

Ønsker dig alt muligt og held og lykke på din ”rejse”.

Emilie, Cyberhus

cyberhusemilies billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål