BULIMI OG JEG
brevkassespørgsmål af
Nadja
9 år
HEJ CYBER-HUS. jeg har altid været misundlig på de piger der er slanke/tynde. Så jeg er begyndt på noget vægt tab men efter jeg begyndt har jeg hørt om noget der hedder "BULIMI" . Jeg har hørt man skal stikke sin FINGER ned i sin hals også skulle man kaste op MEN jeg er nervøs for at gøre det. Jeg har prøvet det et par gange efter jeg har spist men jeg har ikke kastet op. Jeg syndes jeg er for tyk og har for meget fedt på min mave og andre steder på min krop .

Svar:
Kære dig
Tak fordi du har skrevet ind til os. Misundelse er altid en svær ting, og man kan meget hurtigt komme til at sammenligne sig selv med andre. Hvis man så oplever at man ikke er god nok, så kan det gør rigtig ondt, og så er det en god idé at dele det med nogen, ligesom du har gjort nu.
Lad mig starte med at sige at bulimi ikke er en måde at tabe sig på, men en spiseforstyrrelse, og det kan være meget skadeligt for din krop og særligt spiserør og dine tænder/mund. Bulimi handler om at man tvinger sig selv til at kaste op efter man har spist - ofte i meget store mængder - så man ikke tager på af maden. Det betyder også at man ikke får den gode næring og vitaminer man skal have, eller den energi der er nødvendig for at holde kroppen kørende. Derudover så er opkast fyld med syre fra mavesækken, som skader dit spiserør, din mund og dine tænder hver gang du kaster op, og det kan medføre alvorlige skader.
Når det så er sagt, så er der andre, sundere, måder at tabe sig på. Du skriver at du allerede er begyndt på noget vægttab, men ikke hvad du gør? Når man gerne vil tabe sig, så er kosten rigtig vigtig, og det er nødvendigt at man skærer ned på de ting som er usunde (slik, chips, sodavand, kage, hvidt brød, pizza, burger, fastfood generelt) og skruer op for de ting som er sunde (salat, rugbrød, grønsager, frugt). Som 9årig må du jo spise det som dine forældre serverer, men jeg tænker at det vil være en god idé hvis du fortæller dem at du gerne vil tabe dig, så de kan hjælpe dig med at sørge for at der altid er sund mad at vælge. Rigtig mange vælger at være meget strikse med hvad de spiser når de gerne vil tabe sig, og begynder at lave regler for hvad man må eller ikke må spise. Jeg har ikke hørt om særlig mange hvor det har fungeret godt med forbud, og jeg vil anbefale dig at tænke mere over at træffe flest af de sunde valg, men hvis du kommer til at vælge usundt, så går det også. Så længe du vælger flest sunde, så er du godt på vej.
I den forbindelse, så er det også sundt at røre sig. Det kan man enten gøre ved at gå en tur, cykle, løbe eller lege sang/danselege eller lignende. Al bevægelse hjælper, og igen kan du prøve at tage de sunde valg. Hvis du får valget mellem trappen eller en elevator, så vælg trappen. Hvis du får valget mellem at cykle eller blive kørt i bil, så vælg cyklen.
Der er altså flere måder at tabe sig på, og blive sundere på. Her vil jeg dog også lige sige at fordi du kun er 9 år, så er det måske lidt for tidligt at begynde at tænke på at skulle tabe sig. Når du først begynder at vokse i teenagealderen, så plejer det at fordele sig, men fordi jeg ikke ved hvad du vejer, så kan jeg ikke sige med sikkerhed om det vil være godt for dig eller ej at tabe dig. Uanset hvad, så er det altid en god idé at leve sundere, og det kan man ikke starte på for tidligt.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen
Signe