Skater
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg er en pige på 14 der skater.. Jeg skater ikke sådan vildt bare små hyggetureop og ned af vejen, jeg har kørt i et halvt år nu med kun er styrt som ikke gjorde så ondt, men nu siger min mor jeg skal have hjelm på og jeg hader at have hjelm på... Hva skal jeg gøre kan mærke det gør mig lidt ked af det... At jeg ikke bare kan skate med mine venner uden at jeg er den eneste der skal have hjelm på... For der er ingen af mine venner der bruger hjelm
Tak

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Hvor lyder det fedt, at du og dine venner har fået en interesse i at skate.
Jeg kan godt forstå din frustration over, at din mor beder dig om at tage en hjelm på, når du skater. I din alder er man meget bevidst om sit udseende, og det hjælper ikke ligefrem, at din mor kræver, at du skal have hjelm på -  og slet ikke når dine venner heller ikke har en hjelm på. Det kan, for dig, virke unfair.
Jeg tænker, at din mor prøver at passe på, at der ikke sker dig noget. Når man er ung har man det meget med, at tænke at "det sker ikke for mig. Det sker kun for naboen", men faktum er at statistikken for hovedskader faktisk er høj. Der ryger årligt mange ind forbi skadestuen med hjernerystelser, kraniebrud osv, hvilket i værste tilfælde kan have store konsekvenser for en resten af livet. Og det er så ærgerligt, når noget så simpelt som en hjelm kunne forhindre det. Du kan prøve at spørge dig selv om, om det er vigtigst at passe på dit hoved eller se ud ligesom vennerne. Du kan også tage en snak med din mor, hvor I kan prøve at skabe en større forståelse for hinanden, og du kan høre hvorfor det er, hun gerne vil have, at du skal tage hjelm på, og hun kan lytte til dig og sammen kan I måske finde en løsning, som er okay for jer begge.
Du skriver, at du før har haft et lille styrt, men at det ikke gjorde så ondt. Det er selvfølgelig rigtig godt, men også meget heldigt at du slap billigt. Måske du også kan prøve at tage en snak med dine venner om, at I alle bør bruge hjelmen for at passe på jer selv og hinanden.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Helene