Tror jeg har autisme
brevkassespørgsmål af
Ano
16 år
Ja som overskriften siger så tror jeg at jeg har autisme. Jeg kender en der har det og noget r jeg fortæller hende hvordan jeg har det så siger hun at det er ligesom hende. Har også taget en test og den siger at det er sandsynligt. Mit problem er at min mor siger at jeg bare er som jeg er og at der ikke er noget galt. Det er ikke fordi jeg vil fejle noget. Tror bare at jeg bedre kan forstå nogle af de ting jeg altid har kæmpet med hvis der var noget om det. Men min mor vil ikke hjælpe med at finde ud af det og jeg ved ikke hvor jeg skal starte hvis man sådan rigtig skal finde ud af det.

Svar:
Kære Ano
Først og fremmest vil jeg sige, at det er rigtig godt, du skriver. Det lyder som om, du har gået med de her tanker alene i et stykke tid, og det må have været svært. Det kræver mod at række ud og prøve at forstå sig selv bedre, og det er præcis det, du gør lige nu.
Jeg kan godt forstå, at du tænker over, om du måske har autisme, når du kan spejle dig i din venindes oplevelser, og når testen viser, at det kunne være en mulighed. Mange oplever, at en forklaring kan gøre det lettere at forstå sig selv, sine reaktioner og de udfordringer, man har stødt på gennem livet.
Samtidig er det også helt normalt, at ens forældre kan have svært ved at tage det ind. Din mor siger, at du “bare er som du er” – og det har hun jo ret i. Men det betyder ikke, at dine følelser og din søgen efter svar ikke er vigtige. Det handler jo ikke om, at der er noget “galt” med dig, men om at få indsigt og måske nogle redskaber, der kan gøre hverdagen lettere for dig.
Hvad kan du gøre?
Selvom din mor ikke er klar til at hjælpe lige nu, er der stadig flere muligheder for, at du kan undersøge det nærmere:
- Tal med en anden voksen, du stoler på, der måske kunne være en lærer, en skolevejleder eller en anden i din familie, som kan lytte og støtte dig i at finde mere viden.
- Tal med din egen læge, hvis du har mulighed for det. Du kan bestille en tid hos din læge og fortælle om dine tanker. Lægen kan vurdere, om en udredning for autisme kunne give mening for dig
- Læs mere om autisme, fordi nogle gange kan viden i sig selv give mere klarhed. Du kan fx kigge på hjemmesider, podcasts og videoer om autisme.
- Du kan også tale med din veninde. Hvis hun har været igennem en udredning, kan det måske hjælpe at høre, hvordan det var for hende, og om hun har nogle råd til dig.
Uanset om du har autisme eller ej, er det vigtigt at huske, at dine følelser og oplevelser er helt gyldige. Du forsøger at forstå dig selv bedre, og det er en god ting. Det kan tage tid at få svar, men du har allerede taget det første skridt ved at skrive her.
Jeg håber, du finder en vej, der føles rigtig for dig. Du er altid velkommen til at skrive igen!
Varmeste hilsner,
Samara fra Cyberhus