Kysse med ven
brevkassespørgsmål af
R
13 år
Hej Cyberhus Mig og min ven har snakket om at prøve at kysse hinanden. Der er nemlig ingen af os der har prøvet det og det kunne altså være rart at prøve det snart. Det er altså med tunge. Men jeg kan ikke finde ud af om det er dumt. Hvad synes i

Svar:
Kære R
Det er helt normalt at være nysgerrig på at kysse, og især hvis man ikke har prøvet det før. Hvis både du og din ven er enige og har lyst til at prøve, behøver det ikke at være “dumt” eller forkert. Det vigtigste er, at I begge har det godt med det og ikke føler jer pressede.
Her er et par råd, du kan overveje:
Snak om det på forhånd: Tal åbent om, hvad I hver især forventer: Hvordan vil I reagere bagefter, og hvordan vil I have det, hvis det føles akavet? Ved at tage en god og ærlig snak inden, kan I fjerne en del af usikkerheden.
Sæt grænser: Selvom det “bare” er et kys, er det stadig en intim handling. Sørg for, at I begge er komfortable og respekterer hinandens grænser, uanset hvordan situationen udvikler sig.
Gør det i et trygt og rart sted: Det kan være rart at gøre det et sted, hvor I ikke bliver afbrudt eller føler jer overvåget. På den måde kan I fokusere på oplevelsen uden at bekymre jer om andre.
Forvent at det måske føles lidt akavet: Det er jo noget helt nyt, og det kan godt føles underligt første gang. Det er helt normalt! Øvelse og afslapning, og ingen presning kan hjælpe en del her.
Tal om det bagefter: Snak om  hvordan I hver især oplevede det. Var det sjovt, mærkeligt, rart, pinligt? Hvis I har lyst til at gøre det igen, kan I også aftale, hvordan I vil gøre næste gang. Hvis I ikke har lyst efterfølgende, er det også helt i orden.
I sidste ende er der ikke noget “rigtigt” eller “forkert” ved at ville prøve at kysse, så længe det sker med gensidig respekt og samtykke. Hvis I begge er nysgerrige, kan det være en god måde at udforske og finde ud af mere om jer selv. Hvis en af jer føler jer usikre, kan I altid vente eller droppe det. Det vigtigste er, at I passer på hinanden og taler åbent om det, og ikke føler jer presset.
Med venlig hilsen Kylie