Tjene sine egne penge
brevkassespørgsmål af
Sandra
15 år
Dette er et seriøst spørgsmål. Er meget moden af min alder og har derfor fundet en måde og tjene mine egne penge på nettet. Problemet er bare de mænd som skal give min "løn" gerne vil bruge MobilePay men det vil min mor opdage med det samme. Er der nogen sider hvor man kan få sendt penge til uden ens forældre kan gå ind og se det? Hilsen Sandra

Svar:
Hej Sandra.
Jeg er ikke bekendt med, at du kan bruge sider til overførsel af penge udover bankkonto og apps som Mobilepay, der er koblet op til din bankkonto, når du er under 18 år. Du skal dog være opmærksom på, at når du er begyndt at tjene penge, så har du pligt til at betale arbejdsmarkedbidrag, som er 8 % af din løn, samt skat, hvis du tjener mere end 33.800 kr om året.
Jeg må indrømme, at jeg studser lidt over, at du skriver, at det er mænd fra nettet, der giver dig "løn" og at du er meget moden af din alder, og at du ikke vil have, at dine forældre ser det. Det gør mig lidt bekymret for hvad det er, du skal gøre for at få løn af de mænd, siden du ikke vil have, at dine forældre ved, at du tjener penge på den måde. Husk at passe på dig selv, og ikke gør noget, du ikke har lyst til eller vil fortryde senere for at tjene penge. Der er mange forskellige muligheder for at få et fritidsarbejde, når man er over 15 år - jeg har her fundet en artikel med de fem mest populære fritidsjob til når man er under 18 år. Måske du kan finde noget inspiration der? Det er rigtig rart, når man har nået en alder, hvor man har mulighed for at tjene penge, men det er også vigtigt, at det arbejde man udfører, foregår på en ordentlig måde, og særligt tænker jeg, hvis man føler, at man skal lyve for sine forældre om det arbejde, man udfører, så er det måske ikke et arbejde med ordentlige forhold? Så husk at passe på dig selv!
Mange hilsner Pernille