Tissetrang
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Jeg er en 13 årlig pige, som hele tiden føler tissetrang. Det har været sådan i 1/2 år ca. Det sker ca 1 gang i ugen hvor jeg føler jeg skal tisse rigtig meget, år jeg så går på wc skal jeg slet ikke tisse. Det vare 1-2 timer før jeg ikke føler jeg skal tisse mere. Det er rigtig træls, for jeg føler at min blære er fyldt HELT op, og jeg næsten ikke kan holde mig. Det svirer ikke når jeg tisser. Hvad kan det være?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Det du beskriver lyder lidt som overaktiv blære, hvor man netop kan føle stærk tissetrang uden at skulle tisse særlig meget.
Mange mennesker oplever dette i perioder af deres liv. Det er ikke farligt, men kan være ret irriterende.
Det kan være nogle bestemte situationer der fremkalder tissetrangen, for eksempel hvis man føler sig nervøs eller stresset. Og nogen mærker stærk tissetrang hver gang de ser deres hoveddør.
Man kan vænne sig af med det ved at vente lidt til at give efter for tissetrangen.
Og man kan træne sin blære ved at vænne sig til at gå ud at tisse cirka hver 3. Time.
Jeg synes dog det er en god idé at tage hen til din læge og få tjekket om du har blærebetændelse. For det du beskriver kan også være symptomer på blærebetændelse, også selvom det ikke svier. Dog plejer det ikke at vare så længe.
De bedste hilsner
Johanne fra Cyberhus