Mit liv i skolen
brevkassespørgsmål af
Nicolai
13 år
Jeg vil gerne dø alle hader mig jeg kan ikke lide mig selv der er ikke nogen der vil hjelpe mig folk snakker ikke pent til mig de siger at jeg er lille grim jeg er en mongol

Svar:
Kære Nicolai.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet herind og fortalt hvordan du har det. Det lyder som om, at du tumler med rigtig mange ting lige nu, som er svære for dig at være i.
Jeg kan godt forstå, hvis du lige nu synes, at det hele er blevet lidt for meget. Det må være rigtig hårdt, at du føler, at alle hader dig, at de taler grimt til dig og ikke vil hjælpe dig, og at du ikke kan lide dig selv. Du fortæller, at du gerne vil dø, men jeg er sikker på, at løsningen for dig ikke er at dø. For når man dør, kan man ikke længere vide, hvad der er bedst at gøre. Så derfor vil jeg gerne understrege, at jeg på ingen måde synes, at det er en mulighed at dø.
Jeg ønsker for dig, at du i stedet kan prøve at skabe nogle forandringer i dit liv, og på den måde se lidt lysere på det hele.
Det lyder ikke særlig rart, at du føler, at alle hader dig, og at der ikke er nogen der vil hjælpe dig. Og det må være rigtig hårdt, at folk ikke snakker pænt til dig og kalder dig nogle grimme ting. Det får mig til at tænke på, om du har fotalt nogen om, hvordan du har det med dit liv i skolen? Der er ingen der fortjener at blive behandlet dårligt og blive talt grimt til. Jeg vil opfordre dig til, at du prøver at snakke med en lærer som du er tryg ved og har tillid til om, hvordan du har det og at du føler, at alle hader dig, ikke vil hjælpe dig og snakker rigtig grimt til dig. Så kan din lærer hjælpe dig med, at finde ud af hvad der kan blive gjort for at løse dine problemer i skolen. Det kan være, at en mulighed for dig vil være, at flytte skole, men det er noget, som du må tale med dine forældre om. Du kan også foreslå dine forældre at de ringer og snakker med en lærer på din skole, og at dine forældre fortæller, hvordan du har det.
En anden mulighed kan være, at du taler med dine forældre, en fra din familie, din læge eller en helt fjerde. Det er vigtigt, at du taler med nogen om og fortæller, hvordan du har det. Det er ikke så afgørende, hvem du taler med. Det afgørende er, at du ikke går alene med dine tanker og følelser. Svære tanker og følelser har det nemlig med at vokse, så længe du holder dem for dig selv. I samme øjeblik du deler dem med andre, sker der noget. Det er som om, at problemerne bliver lidt mindre, når man siger dem højt og deler sine tanker og følelser med nogen. De forsvinder ikke nødvendigvis, men de bliver måske lidt lettere at bære.
En tredje mulighed kan være, at du skriver ned, hvilke ting du er god til eller hvilke ting, der interesserer dig og som du godt kan lide at lave, og på den måde prøver at flytte dit fokus lidt væk fra alle de trælse oplevelser i skolen og hen på noget andet, som gør dig glad. Det kan for eksempel være, at der er noget sport du godt kan lide, en hobby du synes er sjov eller måske et hold på en ungdomsskole der kunne være spændende at prøve. Det kan også være, at du vil møde nogle venner som har de samme interesser som dig, hvis du finder dig en hobby. Nogle gange kan det hjælpe, hvis man flytter sit fokus væk fra alt det svære, og så kan en hobby eller sport være rigtig godt for humøret og energien.
Jeg håber, at du finder den hjælp du har brug for, for at få det bedre. Og jeg håber, at du kunne bruge mit svar og mine råd, og ellers er du altid velkommen til at skrive i vores 1-1 chat, hvor du kan chatte med en af vores rådgivere. Du kan også ringe eller chatte med en rådgiver hos Livslinien, som ved noget lige præcis om svære tanker og selvmordstanker.
Mange kærlige hilsner fra
Laura.