Tiltrukket af en lærer.
brevkassespørgsmål af
R
17 år
Hej Cyberhus,
Jeg er en ung tøs på 17 år. Lad os bare kalde mig R.
Jo, det er således at jeg er kommet i den seksuelt aktive alder, og jeg af den grund begynder at interessere mig for sex og seksualitet. Og jo, selvfølgelig kærlighed der kan fortsætte fremadrettet.
Jeg går på nuværende tidspunkt i 2.g på et HTX. Det er sådan, at jeg har en super sød engelsklærer som er helt speciel. Han får mig altid til at smile, grine, og til at se frem til skoledagene. (Det skal lige sige, at jeg er enormt skoletræt) Men jeg kan mærke at jeg også er seksuelt tiltrukket af ham. Han har til vane, at have to lag tøj på. Og når han så møder op til undervisningen tager han altid det yderste lag af, og afslører til tider hans overkrop (Selvfølgelig ikke bevidst). Og jeg kan ikke lade være med at kigge. Men jeg føler det er helt forkert?
Jeg er også begyndt at drømme om ham, hvor vi kysser. Det er meget blide drømme, og slet ikke random på samme måde som den typiske sexdrøm hvor alt kan ende i rom og på månen, og med aliens. De er meget kærlige.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre med mine følelser. Eller hvad jeg reelt skal ligge i dem. For samfundet gør disse følelser til et tabu, og det føler jeg også lidt de er. Jeg må indrømme at jeg er lidt skræmt af de muligt kærlighedslignende følelser jeg har for ham og derfor skriver jeg til jer. Jeg har før været forelsket i andre i min aldergruppe, men det har altid været så ekstremt vildt, hvor det hele er baseret på at vise sit forhold frem og på at være sammen 24/7. Og det appelerer ikke til mig.
Jeg kan ikke rigtig snakke med nogen om det. Min mor ved det som den eneste og er meget accepterende men er det okay for mig at føle det som jeg gør?
Er det forkert? Har jeg måske fuldstændig misforstået nogle følelser??
Vh R på 17.

Svar:
Kære R
Først og fremmest vil jeg forsikre dig om, at dine følelser er helt normale og okay. Mange unge prøver lige som dig at være forelsket i deres lærer i løbet af deres skoletid. På HTX og andre skoleformer tilbringer man meget tid sammen med sine lærere og klassekammerater. Derfor oplever de fleste elever på et eller andet tidspunkt en form for forelskelse eller fascination af deres lærer.
Du kalder selv dine følelser for "kærlighedslignende" og fortæller, at du er skræmt over dem. Jeg tænker, at du kan have ret i, at der måske ikke er tale om kærlighed eller forelskelse. Måske er det snarere en form for fascination, du føler for din lærer? Det kan være meget fascinerende at være sammen med en sød og dygtig lærer. Derfor er det meget naturligt at se op til ham og beundre ham. Du fortæller også, at dine tidligere forhold med jævnaldrende har handlet meget om at vise sit forhold frem. Jeg kan godt forstå, at du ikke er interesseret i den slags relation, men behøver et forhold med jævnaldrende kun at handle om det? Jeg tænker, at det er muligt at finde en sød og jævnaldrende fyr, hvor det ikke handler om omverden.
Du er selv lidt inde på ulempen ved din fascination af din lærer: nemlig, at du ikke kan tale åbent om den, og at du går og skjuler dine følelser. Jeg tænker, at det er rigtig godt, at du har fået en god snak med din mor. Det hjælper nogle gange at få vendt sine tanker og følelser med et menneske, man er tæt på. Nogle gange kan det hjælpe en med at se nogle andre nuancer, som man ikke selv har opdaget. Jeg tænker, at en af fordelene ved at møde en sød og jævnaldrende fyr vil være, at du ikke skal skjule dine følelser. Derudover vil du i din relation med en jævnaldrende med al sandsynlighed opleve en større jævnbyrdighed, mens at et forhold til en lærer ofte vil være præget af jeres forskellige roller i klasselokalet.
Som jeg tidligere har været lidt inde på, er der meget stor forskel på at have fantasier om en lærer og på at udleve dem i virkeligheden. Din lærer er ansat til at lede klassen og skabe et trygt rum, hvor I som elever får et fagligt udbytte. Derfor vil et forhold til en af eleverne være højst problematisk for jer begge og kunne få nogle ret alvorlige konsekvenser. Da man som elev let kan komme til at beundre sin lærer, har man lavet nogle regler for at beskytte elever imod, at lærere udnytter deres position. Derfor er det ulovligt at have sex med en lærer, når man er under atten. Derudover vil et forhold mellem en elev og en lærer kunne være ødelæggende for dynamikken i klassen. Du vil skulle leve med, at de andre elever højst sandsynligt vil påstå, at du får særbehandling og bedre karakterer end de andre pga dit forhold med læreren.
Det er vigtigt for mig at understrege, at din fascination og dine fantasier om din lærer i sig selv er fuldstændig harmløse. Du behøver hverken at skamme dig over drømmene eller gøre noget for at stoppe dem. Med tiden vil drømmene nok blive mindre hyppige og mindre intense. Men der er ikke noget forkert i at have sådan nogle drømme.
Du nævner, at du er interesseret i et længerevarende forhold. Dette er et ønske, som jeg ikke tænker harmonerer med et forhold med din lærer. Langt flertallet af lærere vil afvise et forhold til deres elever, da de skal kunne agere professionelt og har ansvaret for hele klassens trivsel. Derfor tænker jeg, at du fortsat kan have fantasierne og være fascineret af din lærer. Jeg vil dog fraråde dig at handle på dine følelser.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du kommer til at acceptere dine følelser lige nu, for de er helt okay.
De bedste hilsner Emilie