Bekymring

brevkassespørgsmål

Bekymring

brevkassespørgsmål af
Signe
19 år
Oprettet 3 år 5 måneder siden

Hej Cyberhus.

Jeg er en pige på 19 år, og har haft afbrudt samleje - og tildels er begyndt, at bekrymer mig om jeg faktisk er blevet gravid...?  Jeg skriver til brevkassen i bekrymering, og håber på et svar om det kan lade sig gøre for mig, at blive gravid under afbrudt samleje, selv hvis partner har trukket sin legme ud før udløsning - er der en chance for at jeg kan være gravid? For min partner mener ikke, at jeg skal bekrymer mig om jeg er gravid.. ...(Grunden til jeg er bekrymeret for graviditet, er at jeg har smerter i mit underliv og er tissetrange - efter 3 døgn)

Med venlig hilsen

Signe

Svar:

Kære Signe.

Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg forstår din bekymring, da man sagtens kan blive gravid selvom manden trækker sig ud før udløsningen. Han frigiver også små mængder væske undervejs i et samleje. Dog er det sjældent at man kan mærke symptomerne så hurtigt efter.

Der flere ting der spiller ind for at du kan være gravid. For det første er det jo vigtig altid at bruge prævention hvis man ikke ønsker graviditet eller hvis det er et nyt forhold, både for at undgå graviditet men også for at undgå kønssygdomme! Jeg ved ikke om I brugte kondom eller om du er på p-piller, for så er risikoen meget lille.

For det andet skal du også have ægløsning for at kunne blive gravid. Den kommer ca midt i din cyklus, hvis du har en regelmæssig menstruation kan du ca regne ægløsningstidspunktet ud. I grove træk ca 14 dage efter din sidste menstruations første dag, hvis det er reglemæssig cyklus på de 28 dage ca. Dog husk at en sædcelle kan leve i ca 3 døgn inde i dig.

Hvis du fx har fået din menstruation siden du skrev spørgsmålet så tænker jeg ikke du skal være bekymret for at være gravid, ellers vil jeg anbefale at du tager en graviditetstest.

Mvh læge Julie b

JulieBs billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål