Jaloux

brevkassespørgsmål

Jaloux

brevkassespørgsmål af
Olivia
20 år

Jeg har en rigtig god ven i min klasse, Oscar, som har en kæreste, og de har været kærester i 5 år. Vi er begge 20 år. Jeg kan virkelig godt li ham, han betyder utrolig meget for mig, og jeg er så glad for, at vi er kommet i klasse sammen. Men han har en kæreste, og det gør mig ret jaloux. Jeg ønsker allermest for ham, at han er glad (og det er han med sin kæreste), men jeg ville bare alligevel ønske, at de ville slå op… Ham og jeg deler mange fortrolige ting, og jeg føler mig hos ham og jeg stoler 100% på ham. Men der er den ting, at vi har lavet nogle ting sammen. I starten var det mest bare, at vi jokede om at have sex, give ham bj på skolens wc osv. men så begyndte han at spørge efter billeder af mine bryster og underliv (det har jeg dog ikke sendt). Et par gange hvor hans kæreste har været et andet sted, har jeg været hjemme hos ham, og vi har rørt ved hinanden, jeg har givet ham handjob og han har givet mig finger. Vi har også forsøgt sex, men jeg har været for stram. Det har på den ene side været rart at lave de her ting, for jeg har rigtig mange følelser for ham, men på den anden side har han vel været sin kæreste utro (??) og jeg har ondt af hende, for hun ved jo intet. Jeg ved ikke helt hvad mit spørgsmål går ud på.. har han været utro, og er jeg også skyld i det? Er det mit ansvar? Jeg vil bare så gerne have ham “for mig selv”, og blive hans kæreste! Men jeg vil ikke ødelægge deres forhold! Jeg har aldrig fortalt ham om mine følelser, men man skal være blind for ikke at se der er noget… vi har flere gange fået af vide, at folk troede vi VAR kærester, eller vi er blevet spurgt om vi er kærester… det er på en måde dejligt, for jeg vil jo gerne. Jeg er også ret sikker på, at han også kan li mig, og hvis ikke han have haft en kæreste, så var vi nok et andet sted. Håber det giver mening..

Svar:

Kære dig

Jeg kan godt forstå at du føler dig fanget i en svær situation. På den ene side har du en rigtig god ven, og det lyder til at du egentlig er interesseret i at være mere end bare venner. Jeg synes også at han viser at han er interesseret i dig, men på den anden side, så har han en kæreste og han giver ikke udtryk for at han vil gå fra hende. Du spørger direkte om han har været sin kæreste utro, og ja, det har han. Men nej, det er ikke dit ansvar! Han er selv ansvarlig for sine handlinger, og du har ikke tvunget ham til at være sammen med dig. Jeg synes dog at det både er uretfærdigt overfor kæresten og for dig, hvis I fortsætter med at være sammen nu og da i det skjulte.  Det er uretfærdigt overfor kæresten, fordi hun tror at de har et trygt forhold, mens han går bag om hendes ryg og er sammen med andre (dig). Det er også uretfærdigt overfor dig, fordi det holder dig fast i en position som "den skjulte", og fordi han giver dig en lille smule, så fortsætter dine følelser, fordi du går med håbet om at det kan blive mere engang.

Derfor tænker jeg at det bedste du kan gøre, er at være helt ærlig overfor ham. Fortæl ham at du ønsker at være hans kæreste. Du skriver selv at han virkelig skal være blind, for ikke at vide det allerede, men det er ikke sikkert at han er klar over det, når du aldrig har sagt det. Derfor synes jeg at du skal fortælle ham det, og egentlig tror jeg at det bedste vil være, at du er lidt streng, og siger nej til at være mere sammen med ham indtil han har truffet en beslutning. Hvis han bliver sammen med kæresten, så kan I ikke være sammen seksuelt. Det vil helt sikkert være svært for dig, og derfor tænker jeg at det bedste nok er, hvis du holder helt afstand indtil du kan mærke at dine følelser ikke er så store mere. Ellers kommer du til at hænge fast i det samme, og så vil du fortsætte med at være "ikke-kæresten", og det er bare ikke holdbart i længden, når du er så glad for ham, som du beskriver.

Hvis han går fra kæresten og bliver kærester med dig, så tænker jeg at det nok er en god idé at I taler lidt om det her med at være sammen med andre. Som udgangspunkt er man, i de fleste parforhold, eksklusive. Det vil sige at man kun er sammen med hinanden, og at hvis man er sammen med andre, så er man utro. Det er dog også muligt at bygge sit forhold op på en anden måde, så man har lov til at være sammen med andre, samtidig med at man er kærester. Grunden til at jeg tænker at I skal tage en snak om det, er fordi du ellers kan komme til at gå og være bekymret for om han nu er sammen med andre, når I er kærester, og det kan føre til endnu mere jalousi.

Du skriver at du ikke vil ødelægge deres forhold, men eftersom han allerede har været utro med dig, så har han allerede taget nogle valg, der vil ødelægger hans forhold, hvis det kom ud. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at de har et åbent parforhold, og at kæresten godt ved at han også er sammen med dig, men det lyder det ikke til, på din beskrivelse. Du skal koncentrere dig om at være tro mod dig selv. Kan du forestille dig at fortsætte som hans skjulte seksuelle legekammerat? Det tænker jeg ikke, og derfor skal du sige fra, så du kan rette din energi mod at finde et rigtig parforhold, men en som kun vil dig. Du fortjener bedre end bare at være "den anden", og det skal han have at vide. Og hvem ved. Måske går han bare og venter på at du fortæller ham om dine følelser, så han kan træffe beslutningen om at gå fra sin kæreste.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber du finder det parforhold som du fortjener!

Venlige hilsner,

Camilla

SigneHs billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål