Tillid
brevkassespørgsmål af
Camilla
16 år
Hej, Jeg hedder Camilla. Jeg har en kæreste og vi har været sammen i snart 1 år og 7 måneder. Jeg elsker virkelig min kæreste men ham og mig har gennem hele vores forhold været igennem en masse nedture men selvfølgelig også opture. Men det jeg vil spørge om er noget i forhold til de problemer vi har. Kort sagt kræver han jeg lover nogle ting og det gør jeg selvfølgelig men jeg ender altid med at bryde mit løfte. Det har skyldt at han selvfølgelig ikke stoler på mig længere selvom jeg føler han sagtens kan. Det har ikke noget med at være utro eller noget at gøre. Løfterne kan fx. være at jeg lover at sige hvis der er en speciel dreng der snakker til mig eller at jeg snakker med en veninde om en dreng som jeg måske har en fortid. Det kunne være eksempler af ting jeg så ikke overholder. Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg glemmer eller bare ikke overholder det jeg lover. Fordi jeg vil virkelig gerne. Men ja. Jeg ved ikke hvad det handler om og jeg har virkelig tænkt meget over det men jeg synes bare ikke jeg kan finde et svar inde i mig selv. Det er heller ikke fair over for ham jo. Og jeg vil virkelig gerne være en god kæreste og være en han kan stole på. Men hvordan kan jeg ændre min adfærd?..

Svar:
Hej Camilla
Jeg kan godt forstå at du er ked af situationen med din kæreste. Og jeg kan godt forstå at du gerne vil være en god kæreste.
Jeg synes faktisk du er en rigtig god kæreste, for du gør rigtig meget for at tilfredsstille det behov for kontrol, som din kæreste har. Faktisk synes jeg nærmere det handler om at de løfter som han kræver, at du giver, er helt urimelige.
Hvis I nu var helt enige var det jo lige meget, men når du beskriver det som noget han kræver, og noget som du har svært ved at overholde, så tænker jeg det er udtryk for at du egentlig slet ikke er enig.
For mig at se er det ikke dig der gør noget forkert, men din kæreste der har et stort behov for kontrol, som ham har brug for at arbejde med. Det at han ikke stoler på dig, har noget at gøre med en usikkerhed indeni ham. Lige meget hvor god du bliver til at overholde de her løfter, så tror jeg ikke, at du kan fjerne den usikkerhed. For den har faktisk slet ikke noget med dig at gøre.
Så jeg kan ikke give dig et råd til noget du kan ændre ved dig, som gør at han begynder at stole mere på dig. Faktisk tænker jeg at din kæreste har brug for at arbejde mere på at give slip på kontrollen, og opleve at der ikke sker noget ved det. Sådan kan han lige så stille lære at han kan stole på dig.
Det er vildt svært, og noget der tager rigtig lang tid at lære. At give slip på kontrollen og stole på andre. Men jeg er ret sikker på at det er det der kan gøre en forskel i jeres forhold.
Mit bedste råd til dig er at tage en snak med din kæreste om at noget skal ændre sig. Han har det ikke godt i jeres forhold, fordi han er bange for at miste dig, og miste kontrollen. Du har det ikke godt, fordi du ikke føler du kan leve op til de krav han stiller, og at det får dig til at føle dig som en dårlig kæreste.
Jeg tror ikke at hverken du eller din kæreste er dårlige kærester. Jeg tror bare I forsøge at løse et problem i jeres forhold med de forkerte redskaber.
Du kan overveje at snakke med din kæreste om jalousi og om at der måske kunne findes en anden løsning end det I gør nu, for det virker helt tydeligt ikke.
Mindhelper har lavet en god artikel med nogle gode råd til at arbejde med sin jalousi, så den ikke fylder så meget i forholdet. Du kan læse mere her; https://mindhelper.dk/svaere-foelelser-og-tanker/raad-jalousi/
Det var nok et lidt anderledes svar end du havde tænkt, men jeg håber alligevel det kan hjælpe dig lidt på vej.
Mange hilsner Tanja