Optagelse uden sammenstykke
brevkassespørgsmål af
simon
18 år
Jeg har en kæreste, men jeg har set en pige ved siden af . Det er forkert enda umoralsk, hvilket dog ikke er pointen. Jeg finder så ud af, at pigen jeg har set ved siden af har optaget lyden fra agten og før/efter uden mit samtykke, men jeg ved ikke om, hvorvidt det hun har gjort har været lovligt eller ej. Jeg føler mig virkelig utilpas ved situation. Med venlig hilsen den dårlige kæreste

Svar:
Hej Simon
Det er - hvad man på godt, gammeldags kan kalde - en rigtig træls situation du står i. Kan godt forstå, at du bliver utilpas ved den. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
At din veninde har optaget jeres akt uden dit samtykke, er faktisk ikke ulovligt. Så længe én af jer, som deltager i optagelsen, har givet samtykke til at optagelsen foregår, så er det i princippet inden for lovens rammer. Det bliver dog ulovligt hvis din veninde deler optagelsen med andre, da indholdet har seksuel karakter, hvorfor det vil falde ind under det som kaldes for "private forhold". I straffeloven står der:
"§ 264 d. Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder (...)"
En lydoptagelse vil man karakterisere som "meddelelse". Så, så længe din veninde ikke afspiller optagelsen for nogen, gør hun ikke noget ulovligt. Men derfor er det stadig ikke pænt af din veninde, når hun laver optagelsen uden at spørge dig om lov først.
Jeg håber I finder en løsning på det hele. Du må endelig skrive igen, hvis der opstår flere spørgsmål.
Kh Anna