Til rådgiverne på fælles chatten

brevkassespørgsmål

Til rådgiverne på fælles chatten

brevkassespørgsmål af
Malika
15 år
Oprettet 6 år 5 måneder siden

Denne her er til rådgiverne på fælles chatten Sophie og Signe I går den 24/11 var min pleje lillebror på jers chat. OB's skriver på vegne af det indlæg jonatan skrev i går med hans plejemors ord der er min rigtig mor. Det bliv lidt sjuske. Men min pleje lillebror hedder jonatan han snart 10 år han bliv fjerne et døgn efter han kom til verden og bor ved os og altid gjort under det døgn bliv jonatan desvære en smule jernskadet og os en af grunden til han bliv fjerne jonatan er velfungerne og forstår alt Hans problemer er han ikke kan skelne mellem hvornår det nok og hvornår det okay det ikke med viljle han gør det og det kan være svært at forstå for ham på de områder er jonatan ikke alders svarene og det alså der for det sker vi plejer sige til ham du gør personen ked af det du siger noget personen ikke kan lid vi vil gerne du stopper nu og siger undskyld det plejer at hjælpe Han er meget sårbar og tror hele verden hader ham hvis de ændre mønstre i tonen eller på skrift der lyder surt og han bliver ked af det. Jonatan vil gerne folk bliver venner med ham hvis de uvenner da små ting kan ændre hans adfær pa vi syntes det okay i sætter ham på plads og jonatan syntes alså de voksne rådgiver er så søde som han siger :) han bliv lidt ked af noget der skete i chatten og jeg kan ikke sige om det rigtig det han siger. Men han kan ikke forstå hvis man født dreng hvordan man kan være pige ind i eller omvendt jeg prøvet at forklar ham det men det svært når jonatan er jernskadet da hans jerne ikke funger som os og han kan blive ved at sige nej nej det ikke rigtig og han svare i skrev han skulle stoppe og han ikke kunne forstå i bliv gal. Har forklaret ham måske var det noget han sagt eller noget der ikke var okay og det okay de bliver sure jeg skal os fra mine forældre hans plejeforældre sige de meget gerne vil. Ringe ind hvis i føler i brug for at vide noget om ham i forhold til hans adfær og at de har sat en regl at han skal snak med dem hvis der noget han ikke forstår så de kan hjælpe med et svar han kan skrive. Beklager der ikke er punktum og komma den her tablet er født i en land som har dit egen sprog :)). Ps i bestemmer selv om i ligger opslaget op håber bare i ser og læser det :)

Svar:

Kære Malika, Jonatan og Mor/Plejemor

Tusind tak for jeres breve. Det er rigtig fint at I skriver ind til os, for det er kun sådan at vi kan blive bedre til vores rådgivning. Vi har valgt kun at svare på et af dem, men vi håber I får svar på det hele.

Igår handlede gruppechatten om seksualitet, kønsidentitet og hatecrimes. Det er emner som kan være meget følsomme at snakke om, og som også kan være meget svære at forstå. Særligt hvis man ikke er særlig gammel, eller hvis man, som I skriver, har en hjerne som fungerer på en anden måde end normalt. Af samme grund, prøver vi rådgivere i gruppechatten, at forklare de svære ting på en forståelig måde, og at være særligt opmærksomme på de børn som deltager.

Vi er meget heldige at de børn og unge som deltager i gruppechatten også har lyst til at støtte hinanden, selvom det nogle gange betyder at de kommer til at skrive lidt hårdt, hvis de oplever at der er nogen i chatten som bliver udfordret eller snakket hårdt til. Egentlig så sker det ofte fordi der er opstået en misforståelse, og det sker rigtig nemt når man snakker sammen på skrift.

Igår skete der også en misforståelse, og Jonatans spørgsmål blev, af de andre deltagere, opfattet som en kritik eller et angreb. Vi ved godt at det ikke var hans mening, og Rådgiver Sophie gjorde sit bedste for at passe både på gruppen og på den enkelte unge.  Hun skrev mange af de ting som I skriver at I siger - at man kan blive ked af det eller sur, hvis der kommer for mange personlige spørgsmål. Hun skrev også at det er okay hvis der er ting man ikke forstår og som man gerne vil spørge om. Det handler mest om måden man spørger på. Det åbnede op for at der blev snakket om hvordan man egentlig kan snakke ordentligt sammen på skrift, og det virkede til at være en lærerig snak for dem som deltog. Men selvom at vi fik snakket om det, så er det helt naturligt at man måske stadig bliver ked af det bagefter. Man kan, som I skriver, måske føle at man ikke er velkommen eller at de andre ikke kan lide en.

I gruppechatten er alle velkomne, og vi forsøger at gøre det muligt for de unge at stille spørgsmål og fortælle om følelser, tanker og oplevelser, uden at skulle være bange for at man bliver mødt på en træls måde. For det er netop det som Cyberhus er her for. At man som barn eller ung, kan fortælle om de ting som er svære, de ting man ikke forstår og de ting som bekymrer en. Det er bare vigtigt at vi snakker om de ting, på en måde som er venlig og åben, og det er noget som man altid kan øve sig i - og som rådgiveren hjælper med.

I skal vide at Jonatan stadig er meget velkommen i chatten, og at det nogle gange kan hjælpe hvis man er ærlig omkring at der er ting man ikke forstår. Så kan rådgiveren hjælpe på en rigtig god måde, sådan at der ikke kommer skænderier på grund af misforståelser. Det er også en rigtig god idé at han kan snakke med sine plejeforældre, når der er noget han ikke forstår, og at de også kan hjælpe. Det lyder til at han har været rigtig heldig med sin plejefamilie og at I holder meget af ham :)

Tak fordi I skrev.

Kærlig hilsen,

Rådgiverne i gruppechatten