Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hvad er mine muligheder?
brevkassespørgsmål af
Anne
19 år
Hej! Jeg er en pige på 19, der har en række problemer med mine tænder. For det første, har jeg lidt af det der "dental flourose" på mine fortænder, som jeg er rigtig ked af. Det er ikke så slemt, som mange af de billeder det dukker op, når man søger på google haha, men stadig tydeligt til at folk lægger mærke til det, og kommenterer på det. Kan man slibe eller blege det væk? En anden ting er også, at min ene fortand er skæv, er der nogle muligheder for at man kan få rettet den ene tand ud, uden at skulle til at igennem et længerevarende bøjleforløb? Udover det, kan jeg ikke bide "lige sammen" det er som om, at når jeg forsøger at skære tænder er det kun de forreste tænder der støder sammen, og de bagerste ligesom er "for korte".. Kan det være et tegn på overbid? Det er sket for nylig. Jeg er begyndt at holde mit hoved meget med min hånd på min kæbe (gør det måske 1-3 timer hver dag, når jeg bare ligger i min seng), så er lidt bange for om jeg kan have forskubbet noget? Venlig hilsen Anne Håber virkelig i vil svare.

Svar:
Hej pige 19 år
Tak for dine spørgsmål om dine tænder. Det er svært at kunne svare korrekt på dine spørgsmål, da jeg ikke har set på dine tænder - så jeg bliver nødt til at gætte. Mit råd til dig er at spørge din tandlæge - og du kan så eventuelt bruge mit svar til bedre at kunne spørge din tandlæge.
Du skriver at du har lidt af det der dental fluorose på dine fortænder, men beskriver ikke, hvordan det ser ud. Hvis du er født og opvokset i Danmark tænker jeg ikke, at det er dental fluorose, du har. Det er der få mennesker i Danmark der har, fordi vi simpelthen kun få steder i lander har så meget fluor i drikkevandet, så man kan udvikle dental fluorose. Jeg tænker, at det, du har, er noget jeg vil beskrive som "byggefejl". Det er steder på en tand - typisk fortænderne og 6-års tænderne - og det er typisk hvide eller gullige eller nogen gange brunlige områder på en tand. Prøv at Google "Molar Incisor Hypomineralisation" og se på billederne. Det ligner flourose, men er egentlig bare områder, hvor din tand ikke er forkalket helt godt indeni. Og derfor reflekterer tanden lyset på en anden måde - altså noget der ligner en lille eller større sky.
Det er ikke normalt noget, der giver problemer med fortænderne, men kan godt give problemer med kindtænderne i form af at tænderne hurtige slides og der kan også udvikle sig huller, der hvor tanden slides. På fortænderne giver det normalt kun anledning til kosmetiske problemer - som du skriver kan du selv se det og andre kan også se det.
Der er mange muligheder for at gøre noget. Slibe pletten væk, som du skriver - typisk skal der så repareres på tanden med en fyldning bagefter. Og du skal overveje det nøje, for tandfyldninger skal skiftes resten af livet. Blegning kan være en mulighed - lidt afhængigt af, om pletten sidder i det yderste lag eller længere inde i tanden. Nogen gange kan du nøjes med at få lagt et tyndt lag plast udenpå tanden, det kan være nok til at maskere pletten. En mulighed er også at slibe mere af og lime en porcelænsfacade på bagefter. Det koster altsammen penge - en del faktisk - og det skal altsammen skiftes ud (og koster flere penge) for dig resten af livet. Og typisk vil defekten i tanden blive større og større - tanden svækkes altså på langt sigt ved at man borer i den.
Mit råd til dig er at acceptere, at sådan er du lavet. Alle mennesker har noget ved sig, som de gerne ville have var anderledes. Og i dag kan stort set alt lade sig gøre at ændre på. Men det koster. Og det er ikke altid at folk bagefter synes, at det blev så vellykket, som de ønskede. Der skal du vide. Men som jeg skrev først - du må snakke med din tandlæge, for at sige dig præcist hvad der er det rigtige og hvad det koster, det kan jeg ikke her i brevkassen.
Med hensyn til at rette en tand op, som sidder skævt, så er det også meget svært at svare på. Hvis du for eksempel mangler plads i din tandbue, så kan det ikke lade sig gøre at rette tanden uden at flytte på de andre tænder. Men hvis den bare sidder drejet uden pladsmangel, så kan det være, at det kan lade sig gøre. Igen må du spørge en tandlæge - i dette tilfælde en privatpraktiserende specialtandlæge - altså en tandlæge, der retter tænder.
Det lyder mærkeligt med dit bid og at du lige pludselig ikke kan bide sammen. Du kan ikke udvikle et pludseligt overbid i 19 års alderen - fordi du er færdigudvokset. Så jeg vil gætte på, at det er din vane med at sidde l længere tid med hånden under hagen, der giver dig problemer. Prøv at lade være med det og se om det gør en forskel. Prøv at læg mærke til, hvordan du bider, når du lige er stået op om morgenen. Og ellers - spørg din tandlæge.
Held og lykke md at finde ud af det hele
Niels Hansen, tandlæge