Piller

brevkassespørgsmål

Piller

brevkassespørgsmål af
.
16 år
Oprettet 1 år 4 måneder siden

Hej. Jeg er en pige på 16 som høre stemmer sige jeg skal begås selvmord. I dag sagde de jeg skulle tage piller så jeg tog 4 men så sagde den tag flere så nu har jeg taget 6. Jeg ville gerne tage flere men jeg tøre ik. Hjælp

Svar:

Kæreste pige på 16 år.

Puha det lyder til at være rigtig svært at være dig! Hvor er jeg glad for at du rækker ud og skriver ind til os.

Det lyder til at du virkelig har brug for noget hjælp.
Jeg bliver nysgerrig på hvilken medicin det er du har taget? Det at tage en stak piller kan være rigtig farligt. Du skriver du har taget 6 stk. Hvis det er noget der gentager sig over længere periode, kan din krop begynde at blive syg af det.

Du fortæller at du hører stemmer, som fortæller at du skal begå selvmord. Er der nogen der kender til at du hører de her stemmer, og er det kun i forbindelse med selvmord, at du hører dem, eller hører du dem også på andre tidspunkter?
At høre stemmer, kan være flere ting, og derfor kan det være vigtigt at du får talt med din læge om de her stemmer, så det kan blive undersøgt hvad det er der sker!
Jeg ved også at det kan være super svært at få mod til at tale med lægen, og derfor kunne det være super godt, hvis du har en voksen der kan hjælpe dig med at tage til lægen. Fx en af dine forældre, eller en anden voksen du er tryg ved.

Jeg bliver bekymret for dig, med det du skriver, og jeg håber virkelig at du vil tale med nogen om det. I første omgang er det vigtigt at du prøver på at modstå stemmerne og ikke tage pillerne. Derfor hvis du kan smide pillerne ud eller gemme dem langt væk kunne det være rigtig godt.

Derfor vil jeg også give dig nogle muligheder nu, for at få hjælp til at kunne være i det her, og få hjælp til at få det bedre.

1. Det vil helt klart være bedst, hvis du kan få en tid hos din læge hurtigst muligt. Gerne sammen med en voksen, men ellers alene. Det vigtigste er at du er helt ærlig overfor lægen, om at du hører de her stemmer og hvordan du går rundt og har det. Blandt andet at du har taget de her piller, menn også at du faktisk bliver bange for at tage dem. Hvis du ikke lige ved hvem din læge er, så står det på dit gule sundhedskort. Der står også telefonnummer til lægen.

2. Så vidt muligt få talt med en eller begge dine forældre om det her. Det er ikke noget du kan eller skal klare alene!

3. www.headspace.dk her kan du se om der er et center i nærheden af dig, hvor du kan få gratis samtaler med de samme rådgvere flere gange. Det er super vigtigt at du ikke er alene med det her! De vil kunne hjælpe dig videre i forhold til at få talt med læge og hvad der elllers kan være nødvendigt af hjælp. De vil også kunne hjælpe med at få talt med dine forældre.

Jeg håber virkelig du vil få talt med nogle voksne om det og særligt din læge, så du kan få den rette hjælp til at få det bedre. Stemmerne hverken kan eller skal have ret til at styre dit liv, og jeg er glad for at høre, at du trods alt bliver bange for at tage endnu flere piller! Du skal helst være stærk nok til slet ikke at lytte til stemmerne.

Nannas billede
Rose fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål