Har set noget ubehageligh
brevkassespørgsmål af
Janik
18 år
Hej CH, Mine forældre har som sådan aldrig rigtig vidst så meget om internet og loven derpå, så rigtig meget af det jeg ved er kommet ud af min egen research. Jeg har i mange år haft svært ved at få alle reglerne om børne porno og lignende på plads, da vi jo nu lever i en verden hvor at rigtig mange ting er virtuelt og endda fiktive. Jeg har et par spørgsmål som jeg føler mig lidt fanget i, hvor jeg har svært ved at google mig frem fil svaret. Jeg har læst mig frem til at “børne porno” indenfor fiktive rammer, ikke er ulovligt så længe det ikke involvere et rigtig barns identitet på billedet, altså at f.eks. Hvis nogen tegnede et pornografisk scenarie med en børne film stjerne bare for at tage et eksempel. Men er det tilgengæld børne porno hvis tegningen er meget realistisk, uden at det har noget at gøre med en virkelig person? Jeg kan godt forstå at alle de der ting som manga, hvilket er en urealistisk stil, sætter en klar grænse for realisme, men der findes tilgengæld også manga hvor stilen er ret semi realistisk (altså ikke til er punkt hvor det ligner fotografi, men at det bare er tydeligt at det er et barn.) Og i tilfælde hvor man støder på sådan en stil, eller en tegne stil ligesom Marvel eller DC hvor de jo også ligner almindelige mennesker, i en børne pornografisk lignende tegning, er det så ulovligt selvom at det er helt fiktivt? Og hvis realisme har noget at sige indefor børne porno, hvad er grænsen så for hvad der er lovligt og ulovligt? Skal det absolut være tegnet så godt at man ikke kan skelne om det er en tegning eller et rigtigt fotografi, før det er ulovligt, eller er det ikke ulovligt lige så snart at vi kan pege på billedet og sige “det er en tegning” (som er helt fiktiv)? Håber at mine spørgsmål giver mening.

Svar:
Hej Janik.
Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret over reglerne over, hvad der er lovligt og ulovligt, og hvor grænserne går. Du har helt ret i, at i dag er sort set alt virtuelt, men vores lovgivning har ikke nødvendigvis fuldt helt med. Der er dog lige kommet en ændring i vores straffelov, så alle steder, hvor der står noget med pornografi og børn slettes og ersattet med fx overgrebsmateriale, så det ikke længere hedder børneporno med fx digitale overgrebsmaterialer med børn.
Du spørger til, om en tegning, der viser seksuelle scener med et barn, som er tegnet meget realistisk, men hvor det ikke er en virkelig person, er ulovlig. I straffelovens §235 bliver digitale overgrebsmaterialer med børn beskrevet sådan: "utugtige fotografier, film, andre utugtige visuelle gengivelser eller lignende med personer under 18 år". Så der står faktisk ikke noget konkret om tegninger eller animationer, kun visuelle gengivelser og "lignende". Etisk Råd har tidligere diskuteret virtuel pornografi ift. børn, hvor de kom frem til, at det kan karakteriseres som den gamle term, børneporno, hvis det er tydeligt, at det er et konkret og virkeligt barn, der fremstår på tegningerne. Så for at det kan karakteriseres som digitale overgrebsmaterialer med børn, kræver det, at det er en rigtig person, der er blevet tegnet eller animeret. Men da vores lovgivning ikke nødvendigvis tager højde for tegninger og animationer kan det godt være, at nogen vil kunne argumentere for, at meget realistiske billeder, fx animationer kan betegnes som overgrebsmateriale, fordi det kan være svært at vide om der faktisk er tale om et rigtigt barn eller ej.  Så vidt jeg ved har der dog ikke været nogle sager i retningen, som typisk er der, hvor man kan kigge hen for at vurdere om noget er blevet dømt ulovligt eller ej. Så indtil da er det svært at vide, hvor grænsen går indenfor realistisk visuel pornografi/seksuel indhold med børn.
Det kan være rigtig ubehageligt at støde på realistiske tegninger eller animationer af seksuelle scener med børn, uanset om de er virkelige eller ej. Hvis du er på hjemmesider, hvor der ligger materiale af den dur, så kan det være en god idé at holde dig fra siden, eller sende den forbi Politiet, så de kan afgøre, om der er ulovligt indhold på siden eller ej. For nogen kan det nemlig hjælpe at gøre noget aktivt, når man har oplevet noget ubehageligt. Men det er også helt i orden, hvis du vælger at lade det være. Det er helt op til dig.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål, og ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen.
Mange hilsner
Pernille