Teenager liv

brevkassespørgsmål

Teenager liv

brevkassespørgsmål af
Simone
13 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Hej, jeg er en pige på 13 år og min storebror har sagt at jeg godt må flytte hjem til ham når jeg har lyst fordi jeg ikke har det godt med at bo hjemme må jeg så godt det? Selv hvis jeg år lov af mine forældre

Svar:

Kære Simone,

Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller. Jeg er ked af at høre, at det er svært for dig at bo derhjemme. Sådan skal det ikke være, og derfor er det super fint, at du skriver herind og undersøger dine muligheder.

Når du er under 18 år, er det dine forældre som bestemmer, hvor du skal bo, så længe de er i stand til at tage vare på dig. Dine forældre kan godt give dig lov til at flytte hjem til din storebror, hvis de vurderer, at det er den rigtige løsning.

Det lyder til, at din storebror er meget hjælpsom og gerne vil tage sig af dig nu, hvor du ikke har det godt med at bo hjemme hos jeres forældre. Du skriver ikke noget om, hvor gammel din storebror er, men når du er 13 år, tænker jeg, at det er meget tidligt at flytte hjemmefra. Selvfølgelig skal man ikke blive boende hos sine forældre, hvis det ikke er godt for én. Det kan være nødvendigt, at andre voksne hjælper dig, f.eks. på et bosted for børn og unge.

Hvis dine forældre ikke giver dig lov til at flytte, kan du undersøge dine muligheder hos din kommune ved at ringe til dem, forklare dem din situation og spørge dem, hvad du/de kan gøre ved din situation. Hvis du har brug for hjælp til at finde et telefonnummer eller de rigtige personer at tale med, er du velkommen i vores chat, som du finder lige her, hvor vi kan hjælpe dig med at finde de oplysninger, du har brug for.

Du skriver ikke noget om, hvad der gør det svært at bo hjemme hos dine forældre. Det er rigtig vigtigt at få talt med nogen om, hvordan man har det, især hvis man ikke har det godt. Derfor vil jeg opfordre dig til at fortælle om dine følelser og oplevelser enten til en god ven/veninde, en skolelærer, en rådgiver i vores chat eller en helt fjerde. Det kan hjælpe meget at dele sit inderste og blive lyttet til.

Jeg ønsker dig alt det bedste,

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål