snus
brevkassespørgsmål af
marcus
13 år
jeg er blevet afhængig af at tage snus i forhuden pls hjælp mig jeg har gjort det i næsten et år jeg vil gerne stoppe fordi det er så dyrt og det gør vildt ondt hvad skal jeg gøre hver gang jeg prøver at stoppe så får jeg hovedpine og sveder vildt meget pls hjælp jeg vil gerne stoppe men jeg synes bare det er så dejligt jeg bliver så glad af det men man kan se det på min forhud og det er ikke godt

Svar:
Hej Marcus
Av, det lyder rigtig ubehageligt, og jeg kan godt forstå at du gerne vil stoppe. Jeg.vil dele mit svar op i to dele. Først om det her med at stoppe med nikotinen.
Selvom nikotin kan købes som mange forskellige produkter, og er ret nemt at få fingrene i, så er det desværre samtidig et af de rusmidler som er virkelig skadeligt. Når jeg siger at det, skyldes det at man ret hurtigt bliver afhængig, og at det kan være meget svært at komme ud af afhængigheden igen. Når du prøver at stoppe, og oplever hovedpine og svedeture, så skyldes det afhængigheden, og at din krop forsøger at "tvinge" dig til at give den det nikotin, som den er blevet vant til.
Men selvfølgelig kan det lade sig gøre. Der er masser af muligheder for at komme ud af nikotinafhængig. Jeg vil råde dig til at kontakte Stoplinien. De tilbyder gratis og helt anonym hjælp til stoppe med nikotinposer. Du kan læse mere om deres tilbud her: https://stoplinien.dk/kampagner/snus-og-andre-nikotinprodukter
Stoplinien er eksperter på hvad der kan virke, når man gerne vil være nikotin fri, og jeg tænker du har brug for hjælp fra de bedste.
I forhold til din forhud, så tænker jeg faktisk også at du har brug for et professionelt blik. Nikotinposer er kendt for at skabe sår og arvæv, hvis man bruger dem i munden. Jeg forestiller mig at lignende skader kan opstå på forhuden og penishovedet. Så se lige at få bestilt en tid hos din læge, så du kan få tjekket om der er sket skade på din forhud, og hvis der er hvordan det eventuelt kan afhjælpes.
Det er svært, men det kan helt 100 procent sikkert lykkes at stoppe. Få hjælp fra de eksperter der ved mest om hvordan du kan komme af med nikotinen, og få kontrollen tilbage.
Helt og lykke med det - Pedro