Veninde og kæreste
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej cyberhus jeg er en pige på 12 snart 13 min bedste veninde og min ven de er lige blevet kærester. Jeg blev ret ked af det, fordi at at en af mine veninder fik det af vide før mig, og jeg er jo hendes bedste veninde. Jeg har også følt at hendes kæreste ignorer mig, men når vi så skriver sammen er han lige pludselig interesseret i, hvordan jeg har det. Han har været min bedste ven, men føler bare han har udnyttet mig, og er derfor begyndt at trække mig fra dem, når de er sammen. Har flere gange set når de er sammen og er bare gået også selv om at de måske har set mig. Hun er nærmest blevet ligeglad med mig nu hvor at hun har en kæreste
håber virkelig i kan hjælpe mig

Svar:
Kære dig
Det kan nogle gange være rigtig svært når ens veninde får en kæreste og begynder at bruge rigtig meget tid med ham. Jeg kan forstå på dit brev at du føler dig en smule overset, og at du også har det lidt mærkeligt med ham som hun er blevet kærester med, fordi hun tidligere har været din gode ven, men nu opfører han sig ikke altid særlig pænt over for dig. Nu er du i tvivl om hvad du skal gøre af dig selv når de er sammen, hvilket betyder at du ender med at undgå dem. Det kan jeg sagtens forstå, men jeg tænker også at det er ærgerligt når hun nu er din veninde. Har du prøvet at snakke med hende om hvad du oplever? Både at du føler dig overset som bedste veninde, da hun ikke fortalte dig om at de var blevet kærester først (som måske var et uheld, eller måske var den anden veninde der imens det skete - det behøver ikke at betyde at I er mindre gode veninder), og at du nu også har svært ved hvad du skal gøre når de er sammen? Måske kan I aftale at I stadig ses rigtig meget uden ham, og at hun også sørger for at sætte tid af til dig, selvom det er forståeligt at hun gerne vil være meget sammen med ham, særligt her i starten. Du kan også se om du ikke kan hænge mere ud med dem, og så måske tage en ekstra fælles ven/veninde med, sådan at du ikke kommer til at føle dig som et tredje hjul (føle dig udenfor, fordi de to har travlt med hinanden). Det kan også være at I skal lave nogle flere fælles ting sammen, som f.eks. spille et spil eller lave noget som ikke "bare" er at sidde sammen og snakke f.eks.
Jeg synes det vil være rigtig ærgerligt hvis jeres venskab går i stykker på grund af en kæreste, og jeg tror ikke at din veninde er ligeglad med dig. Måske ved hun bare heller ikke lige hvordan hun skal opføre sig? Det lyder jo også lidt som om at det er dig der undgår dem? Så måske har hun opfattet det som om at du er sur eller noget andet på hende. Mit bedste råd vil være at du prøver at tage en snak med hende - uden at kæresten er der. Så kan I få renset luften og finde ud af hvordan I kan blive ved med at være venner, selvom hun har en kæreste.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen
Signe