udenfor
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har et problem med min bedste ven. efter der er startet en ny dreng i klassen føler jeg mig holdt udenfor. Min ven bruger næsten al sin tid sammen med ham og jeg føler, at jeg er blevet skubbet til siden. når vi er i en gruppe, virker det som om han mest taler med den nye dreng og nærmest glemmer, at jeg er der. Jeg vil ikke være jaloux, men jeg savner vores venskab og ved ikke hvad jeg skal gøre. Hvordan kan jeg snakke med ham uden at virke sur.

Svar:
Kære Du
Tusind tak for at skrive ind. Først og fremmest vil jeg sige, at jeg virkelig godt kan forstå, hvorfor du bliver ked af det. Det er helt naturligt at blive usikker og såret, når en god ven pludselig bruger mere tid med en anden. Det betyder jo bare, at jeres venskab er vigtigt for dig, og det er en god ting.
Jeg synes, det er rigtig sejt, at du gerne vil tale med din ven uden at virke sur. Det viser, at du virkelig ønsker at løse situationen på en god måde. En mulighed er at finde et roligt tidspunkt, hvor I bare er jer to – måske efter skole eller i en pause – og så fortælle ham, hvordan du har det. Du kan sige noget i stil med:
"Jeg har lagt mærke til, at du bruger meget tid med [den nye dreng], og det er selvfølgelig helt fint. Men jeg må indrømme, at jeg savner at hænge ud med dig, som vi plejede. Jeg vil ikke være jaloux, men jeg føler mig lidt udenfor nogle gange."
På den måde fortæller du, hvordan du har det, uden at bebrejde ham. Det kan gøre det lettere for ham at forstå dine følelser, uden at han føler sig angrebet. Mange gange lægger folk slet ikke mærke til, hvordan deres handlinger påvirker andre, før de får det at vide.
Det kan også være en idé at foreslå, at I laver noget sammen, bare jer to, måske spille et spil, tage i biografen eller noget andet, I plejer at hygge jer med. På den måde kan du vise, at du stadig gerne vil være hans ven, uden at det handler om at "konkurrere" med den nye dreng.
Uanset hvad der sker, så husk, at du er værdifuld, og at gode venskaber kan gå igennem udfordringer og stadig holde. Og hvis din ven ikke forstår dig eller ikke gør en indsats, så betyder det ikke, at der er noget galt med dig – det betyder bare, at venskaber nogle gange ændrer sig. Men jeg håber, at han lytter og viser, at han stadig sætter pris på dig. Jeg ønsker dig al held og lykke.
De bedste hilsner
Kasper