Skal jeg sige til hans kæreste at han er hende utro?
brevkassespørgsmål af
Den bekymrede/grådige
17 år
Hej Cyberhus.
Jeg har en rigtig god ven på 24 og vi har været bollevenner i 3 år. Vi har fra starten aftalt at der ikke må komme følelser i mellem os. Men alligevel har jeg ikke været sammen med andre fyre end ham. Måske har jeg alligevel lidt følelser for ham, men jeg har det helt fint som vi er alligevel.
Men nu har jeg lige for nylig fundet ud af at han har fået en kæreste (eller dvs. de havde faktisk været sammen 1 måned før jeg hørte om det). Jeg er egentlig allerede vant til at han er sammen med andre, han er ret populær og vi har ikke lovet hinanden ikke at være sammen med andre.
Det sjove er at jeg hørte det fra to piger, min kusine og en veninde, som han også har været en del sammen med. Han har åbenbart droppet dem som bollevenner for lidt over en måned siden, og sagt det var fordi han havde fået følelser for en pige.
Men han har intet sagt til mig, vi har været sammen mindst lige så meget som vi plejer den sidste måneds tid.. Dvs. mens han har været officiel med hans nye kæreste. Hun er btw rigtig pæn.
Som sagt gør det ikke mig noget at han er sammen med andre, men jeg tænker meget på den pige der er faldet for hans charme, om hun ved han er sammen med mig (og måske andre). Burde jeg blande mig helt uden om, det er jo ikke mit forhold? Eller ville det være selvisk at nyde ham selvom han "tilhører" hende?
Han bliver nok ret sur hvis jeg spørger ind til det (han går meget op i vores "regler"), men tror ikke det er urealistisk han har fundet en eller anden pige som bare er med på hvad som helst (han har den effekt på en), så måske er de i et åbent forhold og jeg ville bare gøre mig selv til grin ved at blande mig.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du har brug at dele dine tanker med nogen, da det må være en svær situation at stå i. Jeg synes at du allerede har gjort dig nogle gode tanker, og det er også rigtig sejt at du tager det så pænt, at han ikke har fortalt dig noget. Som du selv skriver, så kan der være flere grunde til at han ikke har sagt noget. Måske har de et åbent forhold eller nogle andre aftaler, som gør at de fortsat gerne må være sammen med andre. Men du skriver også at han har stoppet kontakten til nogle af de andre "bollevenner" på samme tidspunkt som de blev kærester, så noget tyder på at det ikke er sådan. Så hvorfor mon han ikke har sagt noget til dig. Måske hænger det sammen med at han ikke vil give slip på dig, og faktisk har flere følelser for dig end han vil indrømme. Måske er det fordi at han er bange for at binde sig 100% til kæresten, og så er du hans måde at fastholde lidt frihed på. Det kan være svært at vide hvorfor, medmindre du rent faktisk spørger ham. Så det vil være mit råd til dig. Snak med ham om hvad du oplever. Du kan jo starte ud med at sige at du hverken er sur eller ked af det, men at du undrer dig over at han ikke har fortalt at han har en kæreste, og at du gerne lige vil være sikker på at der er klare linjer mellem ham og kæresten ift. jeres "bolleven"-relation. Det lyder også til at du jo ikke ønsker at skabe splid i hans forhold eller ønsker at være den hemmelige elsker - og den kvinde som måske vil få skylden for at deres forhold går i stykker.
Så ved at spørge ham ligeud, passer du på dig selv, og gør det klart at hvis jeres relation skal fungere, så skal I være ærlige. Det er jo netop dét som har virket for jer tidligere - at I har været enige om at der ikke skal komme følelser mellem jer, og ærlige omkring rammerne for jeres relation. Hvis han så begynder at holde noget hemmeligt for dig - at han har en kæreste - så sætter det dig i en træls position, og det er helt ok at sige fra. Du skriver jo at det er ok at han har en kæreste, og hvis de nu har lavet en aftale om åbent forhold, så kan I jo sagtens fortsætte. Men hvis de ikke har, så tænker jeg at han er ret unfair overfor kæresten, og overfor dig.
Du skriver at han går ret meget op i jeres "regler", men du skriver ikke hvad de præcis er, men jeg tænker at han jo netop har overtrådt reglerne ved pludselig at få en kæreste og dermed gøre jeres relation til utroskab - altså gøre dig til den "anden kvinde". Så jeg synes at du fortjener et klart svar fra ham og en indsigt ind i deres forhold. Hvis han så siger at de har et åbent forhold, så er der jo ingen skade sket - så kan I fortsætte som I lyster. Også selvom det viser sig at være løgn. Du kan jo kun tro på hvad han siger, men lige nu har du al din information fra andre, og derfor bliver du forvirret - hvilket er helt forståeligt.
Så mit råd er at du snakker med ham. Du fortjener at vide hvad der sker, sådan at du kan træffe en beslutning (fortsætte eller afslutte jeres relation) på det rigtige grundlag.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlig Hilsen
Signe