Onani
brevkassespørgsmål af
Tilde
13 år
Hej, jeg er bange for at mine forældre eller min bror hører når min skede bliver våd. Har i nogle gode ideer til at jeg kan onanere uden at være bange?
Så har jeg et til. Må man godt bruge en tusch?

Svar:
Kære Tilde,
Fedt at høre, at du er i gang med udforske dig selv og din seksualitet. Når man begynder at onanere er det helt naturligt gerne at ville gøre det for sig selv, uden risiko for at blive opdaget. Mange synes det er rart at gøre det under bruseren, mens andre godt kan lide at gøre det under dynen, inden de skal sove. I begge tilfælde tænker jeg, at der burde være god mulighed for ikke at blive opdaget, men selvfølgelig er der altid en risiko for, at der er nogen, der banker på døren lige imens man er godt i gang. Dog tænker jeg, at hvis du gør det under bruseren eller under dynen, er der meget lille risiko for, at dine forældre eller din bror opdager, hvad det er du har gang i. Medmindre de da står udenfor døren og lytter. Og det forestiller jeg mig ikke, at de gør.
Hvis du vil være 100% sikker på, at der ikke er nogen, der ser eller hører dig, er den eneste sikre måde nok at gøre det, når du er helt alene hjemme. Hvis du har huset for dig selv, burde der ikke være nogen risiko for, at de andre opdager dig.
I forhold til at bruge redskaber til at onanere med, er det mere eller mindre kun fantasien, der sætter grænser. Dog er det vigtigt, at det man bruger ikke har nogen skarpe kanter eller på nogen måde er beskidt. Derfor vil jeg råde dig til altid at vaske de ting du bruger, både før og efter. Derudover kan det være en rigtig god idé at sætte et kondom på, da det mindsker risikoen for, at du får uønskede bakterier op i skeden. Særligt hvis du bruger grøntsager er det vigtigt at sætte kondom på, da der ofte er jordbakterier på.
Så for at svare på dit spørgsmål: ja, du kan godt bruge en tusch, men det er meget vigtigt, at du sørger for at den er ren og, ikke mindst, at du sørger for at proppen ikke kan ryge af.
Jeg håber du kan bruge svaret og vil ønske dig rigtig god fornøjelse!
De bedste hilsner,
Stine