Spårgsmål omkring menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har idag fået min menstration og har et par spørgsmål omkring det.
Før jeg fik det havde jeg hverken haft ondt i maven eller det dårligt på nogle måde det har jeg nu hvorfor det?
Jeg oodagede først at jeg havde blødt da jeg gik på toilettet hvorfor kan man ikke mærke når det sker?
Min mor har altid sagt at i starten er ens menstruation meget uregelmæssig, en af pigerne fra min klasse fik sin mens første gang og så gik der næsten 6 måneder før hun fik den igen, en an anden fik den på et tidspunkt 2 gange på en måned, så hvornår ved man om man skal bruge bind?

Svar:
Kære pige 13 år.
Mange tak for dit spørgsmål, jeg er sikker på at der er mange derude der har samme undren!
Menstruation er, som du skriver, en normal ting som alle piger vil få på et tidspunkt. Det er meget forskelligt hvornår den kommer første gang og hvordan man oplever det fx mht smerter, mængde og hvor ofte den kommer.
Menstruationen styres af hormonerne i din krop og den bliver først regelmæssig når de har fundet en cyklus, hvor man som regel vil få den hver 28 dag i ca 5 dage. Menstruationen kommer fordi slimhinden i livmoreden er blevet tyk og skal udskiftes, og det gør den ved at livmoderen trækker sig sammen, hvilket kan give mavekneb, og skubber det ud som menstruation. Det er derfor helt normalt, at de fleste kvinder oplever smerter i maven når de har menstruation, disse smerter kan både komme før, under og i slutningen af menstruationen.
Nogen kan derfor mærke at menstruationen er på vej hvis de får ondt i maven dagen/nogle timer inden, men ellers kan man ikke lige forudse det.
Du kan med fordel gå med små trusseindlæg i underbukserne dagligt, så kan det tage den første blødning så du kan nå at skifte til et bind. Hav altid bind/tampon i tasken, så du har noget at skifte over til :)
Med tiden vil din menstruation blive mere regelmæssig så du kan regne ud hvornår den kommer, og ellers kan man begynde på p-piller som hjælper med at styre ens cyklus.
Jeg håber at dette var svar på dine spørgsmål! Husk at der er rigtig mange piger på din alder der går igennem det samme :)
mvh læge Julie