Rynkede hænder?
brevkassespørgsmål af
13 år
Hej jeg er en pige på 13 som gennem hele mit live har haft rynkede hånd flader samt er mine fodflader også rimlig rynkede på overfladen af både mine fødder og hænder er Ikke lige så rynkede men jeg ville stadig mene der er flere rynker end der burde. Mine håndflader er så rynkede at der er flere rynker end på min farmors. Jeg har en tvillinge søster(ikke enæggede) som slet ikke har nær så mange rynker som jeg har mine andre søskende og forældre har heller ikke rynkede hænder og føder. Mit spørgsmål er så har jeg en sygdom? Eller er jeg bare unik?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan forstå på dit brev at du oplever at have rynkede hænder, på trods af at du kun er 13 år. Jeg har forsøgt at undersøge hvad der kan være årsag til det du oplever, for jeg kan forestille mig at det måske gør dig en smule usikker på dine hænder? Under alle omstændigheder, så er det ikke almindeligt at man har meget rynkede hænder når man er så ung, og jeg vil anbefale dig at kontakte din egen læge, hvis ikke mit råd virker. Jeg har nemlig ikke fundet noget som peger på at det er en sygdom, men det er kun en undersøgelse ved din læge som kan udelukke det. Måske skal du bede om en henvisning til en hudlæge, hvis din egen læge enten er i tvivl eller hvis du ønsker at undersøge det nærmere. Fordi du er 13 år, så skal du underrette dine forældre om at du ønsker at tage til lægen, men jeg tænker at de gerne vil støtte dig i det. Det kan også være at lægen vil spørge ind til jeres families sygehistorie.
Nu er det jo svært for mig at se præcist hvor rynkede dine hænder er, og jeg vil lige starte ud med at sige at alle hænder (og fødder) er forskellige. Nogen har hænder hvor blodårene er meget synlige, andre har meget tørre hænder og så er der andre som har meget glatte hænder hele livet. Du skriver ikke om du oplever andet end blot rynker, f.eks kløe, men jeg tænker at det måske kan skyldes tør hud? Når huden tørrer ud, vil de små markeringer i huden blive tydeligere, og kan fremstå som rynker. For at sørge for at din hud ikke tørrer ud, så skal du huske at drikke godt med vand. Det er også vigtigt at du holder igen med f.eks. håndsprit, og bruger en håndsæbe som er mild mod hænderne. Derudover skal du bruge en fed creme (f.eks. en fedtcreme) uden parfume. Der er nogen som anbefaler at man køber nogle bomuldshandsker på apoteket, tager dem på ovenpå cremen og sover med dem. På den måde får dine hænder mest muligt glæde af den fedtholdige creme.
Som nævnt, så kan det også have noget at gøre med din families gener. Du skriver godt nok at hverken din søster, dine forældre eller andre i den nære familie, har rynkede hænder som dig, men måske er der andre i familien som har oplevet noget lignende? Måske har din farmor haft rynkede hænder hele livet? Jeg ved ikke om du allerede har spurgt, men det kan være et godt sted at starte.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du vil kontakte din læge, hvis du ikke ser en bedring efter at have brugt en fed creme i cirka 14 dage, eller hvis det bliver værre.
Venlig Hilsen
Signe