Min første jul

brevkassespørgsmål

Min første jul

brevkassespørgsmål af
Sebastian
10 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Hej jeg en dreng på 10 jeg kom sidste år i akut pleje nu det snart jul men det min første hvor jeg skal ha jul i trygge rammer og få gaver men jeg ved slet ikke hvordan en jul er og jeg ønsker mig ikke noget. Kun at blive her jeg vil gerne prøve glæde mig og lave juleklip men jeg kan ikke finde glæde hvordan kommer man i jule humør

Svar:

Kære du.

Det lyder til, at du har været igennem nogle svære ting i din barndom, som børn ikke skal opleve. Derfor gør det mig også rigtig glad at høre, at du er kommet i en plejefamilie, som du er glad for og fortsat gerne vil være i. Jeg kan godt forstå, at det må være svært at glæde sig til julen, når du ikke har oplevet en almindelig jul i trygge rammer med julegaver og julehygge. Man kan ikke rigtig glæde sig til noget, man ikke ved hvad er, så det er helt forståeligt, at du ikke helt ved, hvordan du kommer i julestemning.

Jeg vil foreslå dig at tale med dine plejeforældre om, hvordan de plejer at holde jul, om de har nogle særlige traditioner - noget de plejer at lave eller gøre sammen. Det kan måske være meget rart for dig at høre lidt om, så du ved, hvad du kan se frem til. De fleste familier har forskellige traditioner og forskellige ting, som de synes er hyggelige og rare at lave sammen. Nogle ser fx julekalender sammen, laver konfekt og juledekorationer, fejrer advent hver søndag, og så er der selve juleaften, som helt sikkert er forskellig rundt omkring. Det kan også være, at du selv har nogle idéer eller noget du synes kunne være hyggeligt at lave sammen. Hvis du ikke helt ved, hvad det kan være, så kan du prøve at følge lidt med i de julekalendre, som bliver vist på TV2 og DR1 i december - det kan være, at du kan få lidt inspiration.

Så jeg synes, at du skal prøve at snakke med dem om det. Du kan måske fortælle dem, at du er lidt i tvivl om alt det her med julen og hvad man skal lave, og at du faktisk ikke rigtig ønsker dig noget. Jeg er sikker på, at dine plejeforældre vil blive rigtig glad for at høre, at din største ønske er at kunne blive boende ved dem. Og så er det helt okay, at du ikke helt ved, hvordan du kommer i julestemning. Måske det er lettere for dig, når december nærmer sig og du har snakket med dine plejeforældre om julen, så du ved, hvad du kan glæde dig til.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, og at du får fortalt dine plejeforældre om dine tanker om julen.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål