Nervøs

brevkassespørgsmål

Nervøs

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Oprettet 6 år 5 måneder siden

Hej jeg er en pige på 11 snart 12 mine bryster de er vokset meget på de sidste og de vokser og det gør meget ondt jeg var tænkt meget på at få en bh jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige det til min mor men jeg synes heller ikke de er store nok og jeg ved ikke hvor store de skal være for at kunne passe en bh

Svar:

Kære du.

Det kan være meget smertefuldt, når ens bryster begynder at vokse. De kan være meget ømme og den mindste berøring kan gøre ondt. Derfor kan jeg godt forstå, at du tænker, om det kan være en idé at købe en bh. En bh beskytter brysterne og støtter dem, mens de vokser. Så derfor tænker jeg også, at det vil være en rigtig god idé for dig at købe en bh, for det lyder til, at du har brug for at få noget støtte til dine bryster. Det kan være, at du kan nøjes med en sports bh, men det kan også være, at de er store nok til at have brug for mere støtte i form af en rigtig bh med bøjle.

Når du skal finde ud af, om dine bryster er store nok til en bøjle bh, så kan du finde hjælp i en undertøjsforretning, eller du kan selv måle dig. Når man skal have en bh, så fiindes der to mål man skal kende til, nemlig ens brysters omkreds, som er bh skålens størrelse, og så omkredsen under ens bryster. Skålen angives med et bogstav, mens bh'ens omkreds angives i centimeter. Når du måler dig under dine bryster må målebåndet gerne stramme lidt, men kun så du stadig kan trække vejret normalt. Når du måler dine brysters omkreds, så må det godt være lidt løsere, og så er det vigtigt, at målebåndet sidder i samme højde hele vejen rundt. For at kunne passe den mindste bh, der findes, som hedder 65A, så skal du som minimum måle 63 cm under dine bryster, og 75 cm rundt om dine bryster. I det her skema kan du se, hvilken bh størrelse, du skal have ud fra dine mål. De fleste starter med at bruge en 70A, men det er meget forskelligt, og afhænger selvfølgelig af, hvor store ens bryster er, når man køber sin første bh. Men de fleste piger er faktisk omkring 11-12 år, når de får deres første bh.

Jeg kan godt forstå, hvis det kan være lidt svært at tale med sin mor om det. For når man skal begynde at gå med bh, så betyder det også, at man ikke længere er et barn, men at man er på vej til at blive en ung kvinde, og det er måske ikke det letteste at tale med sine forældre om. Men jeg tænker alligevel, at det nok vil være en god idé at tale med din mor om det. Din mor har også engang været ung og skulle have sin første bh, så hun ved nok godt, hvordan du har det lige nu. Hun har også købt en masse bh'er i hendes liv, så hun kan helt sikkert også være god at have med ude og købe din første bh. Så jeg vil foreslå, at du egentlig bare siger det som det er, at du overvejer om du skal til at bruge bh, fordi dine bryster vokser. Det kan også være, at hun i forvejen har lagt mærke til, at der er ved at ske noget med din krop, så det kommer måske ikke som en chok for hende, at du gerne vil have en bh.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål