Min kærester er venner med sin gamle bolleveninde
brevkassespørgsmål af
Forvirret kvinde
25 år
Hejsa. Jeg er en ung kvinde på 25, min kæreste er 31 og vi har et kæmpe problem eller jeg har. Det er sådan at min kæreste har en gamle bolleveninde som han stadig snakker med men ikke mødes med, han har indrømmet overfor mig at hun er bedre i sengen og at hun er pænere end jeg, hvilket går mig meget på, desuden har han også indrømmet at han har haft tænkt på hende mens vi har haft sex og jeg har snakket med ham om det og sagt at jeg vil have at han dropper kontakte til hende og blokere hende hvis vores forhold betyder noget for jeg syntes ikke det er det og det gør mig virkelig ked af det, men han siger at han ikke vil fjerne hende eller blokere hende, og det er sådan at jeg har et kæmpe problem med det og jeg ved ikke om det mig som der er forkert på den eller om det er ham, jeg syntes bare ikke det er sjovt har så sagt til ham at han har til på mandag og har han ikke fjernet hende, så slå jeg op 100% for det er det eneste vi diskutere om! Han siger han ikke kan undvære mig og ikke vil af mig mig men han vil hellere ikke af med hende og at det bare er sådan det er og at han ikke kan se et problem i at de er venner og stadig snakker sammen! Men det kan jeg, og det forstår han bare ikke! Er det forket af mig og sige han skal blokere hende eller? Jeg elsker ham så højt men har været meget i gemmen i mit liv. Hilsen den forvirret kvinde

Svar:
Hej forvirrede pige
Det er først og fremmest helt forståeligt, at du er forvirret. Og det lyder som om, du har fået en mavepuster af en masse masse masse andre følelser også? Som også er meget forståelige og jeg vil meget gerne skrive et par ord ned til dig.
Du skriver at din kæreste har sagt til dig, at hende, han skriver med, er bedre i sengen og pænere end dig og at han har tænkt på hende, når han har været sammen med dig.
Det går dig også på at han stadig har kontakt til hende og du har det ikke godt med det. Og det er forståeligt og helt okay. Og det kan være udfordrende og meget sårende, når det ikke virker som om, den anden forstår, hvordan man har det.
De ting, han indrømmer overfor dig og at det påvirker dig så meget er noget, der sætter lidt tanker igang hos mig. Også når du skriver, at du har været meget igennem i dit liv.
Mon du gerne vil vide de ting? Er det positivt for dig at høre din kæreste sige det? Og hvis ikke, så er det okay at sige det til din kæreste. De ting, der gør ondt i maven, er måske et tegn på, at der skal trækkes en form for grænse? Det kan du i hvert fald overveje.
Jeg har også lyst til at sige, at det er dig, der ved, hvad der er okay med dig og ikke okay. Så selvom du og din kæreste er uenige om det her, så er det både helt normalt og okay at have det som din kæreste og som dig. Man kan derfor ikke rigtig sige, at en af jer har ret og den anden tager fejl. I er bare forskellige. Og derfor er det heller ikke forkert af dig at føle, som du gør.
Her til sidst vil jeg sige, at alle - seriøst alle - forhold er fyldt med ting, man er uenige om eller ser forskelligt på. Så det i sig selv er ikke mærkeligt. Det handler om at kunne sætte ord på sine tanker og følelser, være ærlig og rummelig og kunne se tingene fra hinandens synspunkter - og ind imellem at give efter for hinanden eller gå på kompromis om nogle ting. Kan man det, så kan man komme igennem mange forhindringer.
Det er kun dig, der kan afgøre, om du bliver eller om du går fra ham. Og om du vil tage snakkene eller ikke, men nu har du i hvert fald fået et par refleksioner og råd med på vejen.
De bedste tanker
Mai