Lesbisk eller ikke.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej cyberhus brevkasse.
- jeg er glad for der er et sted som den her side, når man selv er i tvivl.
Det er rigtig godt synes jeg og nu er det hvor mit spørgsmål til jer kommer.
- jeg er en pige på 15 år 16 imorgen, jeg er rigtig i tvivl om jeg er til piger eller drenge, hvergang jeg har fundet en sød dreng holder det ikke så længe, fordi det altid ender Med han såre mig. Jeg er rigtig ked af det at det altid ender sådan. Jeg har kysset med piger før, og jeg synes det meget normalt og jeg får også en god følelse. Men hvis jeg er lesbisk, er jeg meget bange for at sige det til min familie og venner, hvad nu hvis de bliver sure eller kede af det når keg siger det eller at det kan du ikke allerede finde ud af om du er? jeg ville rigtig gerne prøve at skrive med nogen lesbiske på min egen alder, men har ledt og ledt og det har dvs været ude hjælp, jeg håbner i kan hjælpe mig. Forsat god dag.

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt at høre, at du er glad for vores side.
Jeg kan godt forstå din tvivl. Det er ikke nemt, når man kan mærke, at man både kan lide drenge og piger og ikke ved, om man er til det ene eller det andet køn. Samtidig kan jeg også godt forstå, at du ikke har kunnet lade være med at tænke længere frem til, hvad du gør over for familie og venner, hvis det viser sig, at du er lesbisk.
Jeg synes, det lyder som om, du er igang med en helt normal teenageudvikling, hvor du er på vej til at finde ud af, hvem du er, og hvad du kan lide. Stort set alle unge kommer på et tidspunkt i deres liv i tvivl om, hvad de egentlig kan lide og er til, fordi de oplever forvirrende og nogle gange modstridende følelser. På mig virker det som om, du står i en situation, hvor du endnu ikke har besluttet dig for, om du er til drenge eller piger, og altså netop er i tvivl og forvirret.
Jeg tror ikke nødvendigvis, du behøver beslutte dig endeligt for, om du er til det ene eller det andet køn. Der sker ikke noget ved, at du eksperimenterer lidt med begge dele, indtil du føler dig sikker på, hvor du står, og hvad du bedst kan lide. Faktisk er det de færreste på din alder, som føler, de har erfaring nok til at kunne afgøre deres seksualitet. Derfor er der mange, der - ligesom dig - kysser lidt med begge køn og forsøger at mærke efter, hvad der føles rigtigt. Det er ikke sikkert, der er nogen af delene, som føles mest rigtigt. Faktisk er det helt normalt at være til begge køn. Hvis man er det, kaldes det biseksuel, og det er helt normalt at have det sådan.
Jeg kan godt forstå, det ikke er nemt at sige til dine nærmeste, hvad du oplever. Jeg tænker, at du ikke behøver melde noget ud endnu, fordi du fortsat er igang med at afprøve forskellige ting. I stedet kan det være en idé at fortælle en tæt veninde eller et nært familiemedlem, at du går med disse tanker. Det kan være utrolig rart at fortælle andre om noget, der fylder så meget. Hvis du fortæller det til en, du stoler på, vil I sikkert kunne få en rar snak om, hvad det betyder for dig at gå med disse følelser. Pas på med at kald dig selv for lesbisk, før du er helt sikker på, om du er det. Husk på, at du ikke har travlt, men har hele livet foran dig til at finde ud af, hvem du er, og hvad du kan lide. Der er ingen grund til, at folk begynder at opfatte dig som det ene eller det andet, hvis du selv er i tvivl om det. Med tiden skal det nok vise sig, hvad der er rigtigt for dig. Mærk efter på dig selv og nyd, at du for tiden både kan lide drenge og piger.
Jeg kan godt følge din nysgerrighed efter at komme i kontakt med andre lesbiske piger. Jeg vil råde dig til at kigge på hjemmesiden for lesbiske, bøsser og transseksuelle, hvor du både kan få indblik i andre lesbiske og snakke med en rådgiver om netop dette emne. Det er godt, du har mod på at følge din tanke om, at du måske er lesbisk og fint, at du er frisk på at udforske det ved at snakke med andre.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kh. Matilde