Kæreste
brevkassespørgsmål af
Pigen
13 år
Hej jeg er en pige på 13, og har mødt en sød fyr på 15 kan jeg godt komme samme med ham eller er jeg for ung? han er meget moden og sød og lytter til mig og det samme fra min side af. men er lidt i tvivl om jeg kan være sammen med en som er 2 år ældre end mig.

Svar:
Hej med dig
Der er som udgangspunkt ingen regler for om du må være sammen med en kæreste som er 2 år ældre end dig, og der er nogen som mener at de fleste fyre er cirka 2 år "efter" pigerne ift. modenhed, hvilket betyder at I måske matcher rimelig godt på det punkt - som du også skriver. Når det så er sagt, så er der to ting som måske kan have betydning - seksualitet og andres syn.
Når man bliver teenager, begynder hormonerne at gå lidt amok i kroppen. Man bliver interesseret i det andet køn (eller sit eget), begynder at onanere og ens krop forandrer sig fra barn til ung. Fordi han er to år ældre end dig, betyder det også at hans krop og udvikling er lidt længere fremme, og måske er han klar til f.eks. at prøve sex eller være seksuel på andre måder. Hvis I skal være kærester, så er det vigtigt at du husker på at du ikke behøver at være klar, bare fordi han måske er det. Du skal mærke efter hvad der føles rigtigt. I den forbindelse skal du vide at 16 år stadig er aldersgennemsnittet for den første gang. Så det kan altså have en betydning at han måske er klar til nogle andre ting end det som du måske er klar til, og det er vigtigt at I snakker om hvilke forventninger der er til sex og at røre ved hinanden på den måde. Hvis der sker noget som du ikke er klar til, så kan det føles som en grænse der blev overtrådt, og det kan være ret ubehageligt.
Den anden ting er andres syn. Nu skriver jeg at der som udgangspunkt ikke er nogen regler, og det er sandt. Samtidig så kan 2 år føles som en evighed når man går i folkeskolen, og måske synes hans venner eller dine veninder, at det er en alt for stor aldersforskel. Det skriver du godt nok ikke noget om, men jeg synes stadig du skal prøve at spørge lidt blandt dine venner om hvad de synes. På samme måde kan det også være en god idé at spørge sine forældre om hvordan de vil reagere, og hvad de synes om det. Et forhold vil blive meget nemmere hvis de støtter det. I den forbindelse kan det være at de spørger ind til sex og lignende, og så er det jo rigtig fint hvis du allerede har snakket med ham om det.
Jeg håber du kan bruge mit svar, selvom jeg tænker at det måske kunne være godt hvis du kom ind i vores chat. Så kan du også fortælle lidt mere om hvad der præcist gør dig i tvivl.
Venlig Hilsen
Signe