Flere venner
brevkassespørgsmål af
nana
13 år
Hej jeg er en pige, som går i 7. klasse.
Jeg har venner i skolen, men kunne godt tænke mig flere og måske også nogle uden for skolen.
Jeg er en meget indadvendt person og det tager mig langt tid at få venner.
Jeg håber i har nogle tips.
Kh mig

Svar:
Kære du.
Jeg tror, at der er mange, der har det ligesom dig, som gerne vil have flere venner, men ikke helt ved, hvordan og hvor man kan få flere. Og hvis man tidligere har oplevet, at det kan tage lidt længere tid at få venner, så kan det føles som en ret uoverskuelig opgave at skulle finde nogle nye venner. Men jeg synes, at det er rigtig sejt af dig, at du har mod på at få nogle flere venner, selvom du har den her oplevelse med, at det er lidt svært for dig, fordi du er meget indadvendt.
Du skriver, at du allerede har nogle venner i skolen, men at du også godt gad at have nogle udenfor skolen. Det er også meget rart at have nogle venner, som man ikke ser hver dag, og som man måske laver noget andet sammen med end dem man ser i skolen. En god måde at møde nye mennesker på er gennem fritidsaktiviteter, som fx at gå til noget sport, musik eller spejder. Måske kunne det være en idé for dig at prøve at starte til noget nyt? Holdsport som håndbold og fodbold plejer at have gode fællesskaber, netop fordi man er på hold sammen, og man har noget fælles sammen. Men jeg tænker, at det vigtigste er, at du prøver at mærke efter, hvad der interesserer dig, og ikke bare starter til noget, fx fordi andre gør det. Hvis man i forvejen er lidt indadvendt, så kan det være ret grænseoverskridende at skulle starte til noget nyt, hvor man ikke kender nogen. Men hvis det er noget, du interesserer dig for, så kan det være, at det er lidt nemmere, når man ved man er sammen med nogen, der interesserer sig for det samme som en selv. Hvis der ikke er noget sport eller musik, der interesserer dig, så kan det også være, at sådan noget som klub kan være en god måde at møde nogle mennesker på, og måske også en god måde for dig at øve dig på at blive mere udadvendt? Når man er lidt indadvendt, så kan det nogle gange være lidt svært, hvordan man overhovedet starter en samtale med andre, og der kan det være meget godt, hvis man laver noget sammen, som man så kan snakke om.
Mange personer, der beskriver sig selv som indadvendte kan godt være lidt trætte af det, netop fordi de synes, at det kan være svært at møde nye mennesker eller få nye venner. Det er helt okay at være indadvendt og mere tilbageholden, men hvis man gerne vil blive mere udadvendt, så er det også muligt. Vi kan godt ændre os som mennesker, og en måde at gøre det på, er ved at få nye oplevelser, der kan ændre vores syn på os selv. Så hvis du får flere oplevelser, hvor du tør at snakke med en person, du slet ikke kender, eller starte til en ny fritidsaktivitet, så kan det også være, at du egentlig tænker, at du faktisk ikke er så indadvendt, som du først troede. Og det kan også give en noget selvtillid at prøve at gøre noget, som man måske ikke helt tør, men man har lyst til - fx at prøve en ny sportsgren eller tage en aften i klub. Så viser man for sig selv, at man måske kan mere end man tror.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd og tør at kaste dig ud i noget nyt - fx en ny fritidsaktivitet, og at du forhåbentlig på den måde får nogle flere venner :-) Husk du også altid er velkommen til at kontakte os igen, både her eller i chatten for flere råd eller bare en snak. Du er også velkommen til at bruge vores forum, hvor du kan spørge andre unge til råds - det kan være, at der er nogle, der har flere gode tips til dig.
Mange hilsner
Pernille