den eneste?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
skriver til jer fordi jeg ikke vidste hvem jeg ellers skulle gå til.. Det startede med at jeg blev uvenner med en af pigerne fra min klasse, og hun vendte sig totalt imod mig... Hun startede et rygte om at jeg onanerede på skolens toiletter, og var bagud i min udvikling.
Blev rigtig såret, og skrev til hende at hun skulle lade mig være, men det er kun blevet værre.. Til idræt da vi stod og klædte om, siger hun "Ej, helt ærligt barbere du dig ikke under armene? Og dine ben, ADDDDD... Barber dig dog!" Alle grinede af mig, og var totalt ked af det..
Dette skete inden ferien, men her i ferien har hun også startet et rygte på facebook.. At jeg har hacket hendes bruger og skrevet alle mulige klamme og onde ting til folk..også var hun så fej og kujon agtig at hun vidst ejeg reagerede på det, derfor blev hun ved og ved med at lyve.Det passer selvfølgelig ikke, det er noget hun har fundet på..
i over 2 år. det 9 år siden men jeg har altså stadig svært ved komme mig voer det, er ked hele itden og vred, øv øv hvor kan jeg e hvor påvirket jeg er blevet og jeg ligger så meget energi på hende..personer somhende burde forbydes. øv hvor har jeg været ked af det hele tiden

Svar:
Hej med dig.
Jeg forstår virkelig godt, det gør dig ked af det. Selvom det er længe siden, du har oplevet det, er det naturligt, at det stadig gør dig ked af det. Mobning er nemlig en meget alvorlig ting, som er utrolig hård at være udsat for, og som derfor også kan tage lang tid at komme over.
Du ved det sikkert godt, men det er vigtigt for mig at sige, at det, hun har gjort imod dig, på ingen måde er OK. Det er utrolig uretfærdigt af hende, at hun har udstillet dig sådan - både i skolen og på Facebook. Når nogen behandler en sådan, er det svært ikke at reagere på det. Jeg synes, det er godt, at du har haft bedt hende om at stoppe. Det kan være svært at sige mobbere imod, men det lyder som om, du har gjort forsøget, hvilket er rigtig fint.
Når man bliver mobbet, kan man meget nemt komme til at føle sig meget alene. Det kan føles som om, hele verden er imod en, og som om at ingen ser en, hører en eller kan lide en. Man kommer derfor nemt til at føle, at der er noget i vejen med den måde, man er på eller ser ud på. Grunden til dette er, at man forsøger at finde en grund til, at mobningen går ud over en, og det resulterer meget nemt i, at man får en masse negative tanker om sig selv. Jeg ved ikke, om du oplever at være begyndt at tænke negative ting om dig selv, men hvis du gør, så husk på, at det ikke er virkeligheden. Hende, der har mobbet dig, har blot haft brug for at finde et offer, og det er sikkert helt tilfældigt, at det er blevet dig. Folk mobber tit, fordi de er usikre på sig selv og forsøger at stille sig selv i et bedre lys ved at tale dårligt om andre. Derfor er de hårde ord om dig ikke et udtryk for sandheden, men blot for hendes behov for at komme i centrum i venneflokken. Husk på, at du er meget mere end de dumme ord, hun har sagt om dig. Der er sikkert en masse andre - udover hende -, som ser dig som en rigtig sød, kærlig, sjov og omsorgsfuld veninde, så forsøg at overbevis dig selv om, at det er dem, som har ret - og ikke hende.
Jeg synes, det er fint, du skriver herind med dine tanker. Det kan være rart at skrive med nogen om det, der gør ondt. Derfor vil jeg også opfordre dig til at prøve vores chat. Her kan du få en anonym chatsamtale med en voksen rådgiver.
Bliver tankerne og de triste dage ved med at fylde for dig, vil jeg opfordre dig til at søge en psykolog. En psykolog vil kunne hjælpe dig med at bearbejde det, du har oplevet og give dig råd om, hvordan du kan komme videre. Nogen finder en psykolog via nettet, ved at spørge deres studievejleder, forældre eller andre, mens andre bliver henvist til en psykolog, hvis de fortæller om deres problemer til deres læge. Hvordan du gør, er op til dig, men jeg synes, du skal overveje muligheden, da det måske kan være et skridt på vejen til at få det bedre.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kh. Matilde