Teenageliv
brevkassespørgsmål af
Sara
15 år
Hej cyberhus Jeg er en pige på 15 der regner med snart at have sex. Men jeg har så meget paranoia om at blive gravid. Ja jeg bruger condom men jeg er så bange for at det revner eller at jeg bliver gravid alligevel så sikre er de vel heller ik? Jeg har meget strikse forældre og ville aldrig tuer at sige noget til dem omkring det

Svar:
Hej Sara
Jeg kan godt forstå, hvis du bekymrer dig meget om at blive gravid. Jeg tror, at langt de fleste piger på din alder kan genkende de her bekymringer, som man kan få, inden man skal have sex første gang. Jeg tror også, at man nogle gange kan komme til at bekymre sig meget om de ting, man ikke har prøvet før. Man kan komme til at forestille sig det værst tænkelige scenarie på forhånd - og bekymre sig om, hvad man så skal gøre. Men i langt de flest tilfælde bliver det værste scenarie aldrig til en realitet - og så har man bekymret sig for ingen verdens nytte.
Nogle gange kan det derfor være rart at realitets-tjekke ens bekymringer. Bekymringer kan vokse sig store i ens hoved, men når man begynder at konkretisere og udfordre dem, så bliver de som regel mindre, fordi man opdager, at de er urealistiske. Det kan man fx gøre ved at finde ud af, hvad fakta er om ens bekymring. Jeg har derfor samlet lidt fakta omkring det at bruge kondom og det at blive gravid her nedenfor til dig. Jeg håber, at det kan være med til at gøre dine bekymringer mindre.
Du skriver, at du er bange for, at kondomet revner - og det kan godt ske en gang imellem, at det gør det, men det er meget sjældent. Kondomer har som udgangspunkt en sikkerhed på 97 % for at undgå en uønsket graviditet. Derfor er sandsynligheden for, at du skulle blive gravid, meget lille. Kondomer er også enormt elastiske, så de kan holde til at blive udvidet og til den friktion, som opstår under samlejet. Derfor sker det ikke særligt tit, at et kondom går i stykker. Man kan dog med fordel bruge glidecreme, når man bruger kondom for at mindske friktionen på kondomet.
Når et kondom så en gang imellem alligevel revner, handler det som regel om, at kondomet har været for gammelt, så gummiet er blevet mørt. Der står en udløbsdato på kondomet, som man altid bør tjekke, inden man bruger det - og hvis det er for gammelt, skal man selvfølgelig ikke bruge det. Hvis kondomet er for gammelt, kan man ofte allerede opleve, at det går i stykker, når drengen begynder at tage det på, fordi gumnmiet udvides.
Og hvis det skulle ske, at kondomet revnede, ville du kunne købe en fortrydelsespille på apoteket, som kan modvirke graviditet. Fortrydelsespiller indeholder en meget stor mængde hormoner, som forebygger ægløsning og befrugtning. Fortrydelsespiller er dog heller ikke 100 % sikre og skal kun bruges i de tilfælde, hvor anden prævention ikke har fungeret optimalt.
Når det så er sagt, så kræver det faktisk næsten, at sol, måne og stjerner står helt rigtigt, før man kan blive gravid. Som kvinde kan man kun blive gravid i få dage i løbet af sin cyklus, nemlig når man har ægløsning. Ægløsningen sker ca. 14 dage efter menstruationens første dag, og i dagene omkring ægløsningen er man frugtbar. Både før og efter disse dage kan man ikke blive gravid (før næste ægløsning). Det skal så lige siges, at sæd godt kan overleve i livmoderen i op til 5-6 dage, så hvis man har sex i dagene op til den frugtbare periode, er der en lille chance for, at man godt kan blive gravid alligevel. Men som du kan høre, så kræver det faktisk en ret god timing at blive gravid.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at jeg fik talt nogle af dine bekymringer ned. Hvis du har flere eller andre spørgsmål, er du velkommen til at skrive herind igen.
De bedste hilsner
Marie