Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Rens mellem tænderne
brevkassespørgsmål af
Jannie
20 år
Hej Nu er jeg ret dårlig til at bruge tandtråd.
Jeg ville høre om f.eks. Philips airfloss ville være noget man kunne bruge? Har også set noget de kalder waterpik.
Ville dette kunne erstatte tandtråd og hvor effektivt er det egentlig?
Venlig hilsen
Jannie

Svar:
Hej Jannie
Tak for dit spørgsmål. Det er faktisk er ret interessant spørgsmål, du stiller. Og svært at svare enkelt på.
Tanken med at rense med noget (andet end tandbørsten) i tandmellemrummene er, at tandbørsten ikke kan fjerne bakterier og madrester helt inde midt i mellemrummene - simpelthen fordi den ikke kan komme helt ind. En del tandlæger og deres personale anbefaler derfor alle deres kunder at bruge tandtråd. Andre tandlæger anbefalder det til dem, der har mest behov.
Tanken med at bruge noget ekstra er at forhindre, at der kommer huller eller tandkødsbetændelse - eller at standse igangværende huller eller tandkødsbetændelse. Der er imidlertid ikke evidens for - det er ikke bevist - at det at bruge tandtråd kan forhindre huller eller tandkødsbetændelse. At det ikke er dokumenteret, at det virker, betyder ikke, at det ikke virker. Men kun at det ikke er bevist. Der er undersøgelser, der peger på, at hvis du er ligeså god til at bruge tandtråd, som hvis du var tandpleje-uddannet, så virker det. Ellers ikke. Og du skriver, at du ikke er god til det. Så det vil ikke virke på dig.
Den mest veldokumenterede metode til forebyggelse af huller i tænderne og dårligt tandkød er tandbørstning. Det er bevist igen og igen, at hvis du 2 gange dagligt børster tænderne med fluortandpasta, så får du færre huller i tænderne end hvis du ikke gør det. Og dit tandkød holder sig sundere. I alle de undersøgelser der viser at man får færre huller i tænderne, indgår både tandbørstning og fluortandpasta. Og man ved, at jo mere fluorid der er i tandpastaen, jo bedre beskytter den. De nyeste tandpastaer indeholder alle 1450 ppm fluorid, hvilket er det, man i øjeblikket mener er der fornuftigste.
Men - det er min erfaring fra dagligdagen på klinikken, at kvaliteten af tandbørstningen også betyder rigtig meget: om du faktisk får børstet tænderne rene for bakterier. Nogle af de børn og unge, der går til tandlæge hos mig og som udvikler huller i tænderne, børster ikke tænderne rene. Hvis jeg kan få dem til at børste tænderne bedre rene, kan de som regel undgå at udvikle flere nye huller. Altså: tandbørstning handler ikke kun om at have haft tandbørsten og tandpastaen inde i munden, men også om, hvor godt du børster tænderne.
Der er også evidens for, at de der børster med elektrisk tandbørste, børster tænderne mere rene end de, der børster tænderne med almindelig tandbørste. Men det samme gør sig gældende her: jeg møder ofte børn og unge, der børster med el-tandbørste og IKKE børster tænderne rene. Og de fortsætter med at få huller. Så jeg tænker, at det betyder meget, hvor godt du gør det. Og det er jo altså det samme som med tandtråd: hvis du er en professionel bruger, så virker det.
Det var noget om effektiviteten - men der er en overbygning mere, nemlig den der handler om, om lige præcis du har brug for mere tandrengøring end det du kan lave med en tandbørste.
Og har er vi mere på glatis. For der er ikke nogen undersøgelser om dette. Men jeg tænker - på baggrund af min erfaring fra klinikken - at det ikke er alle, der har "behov" for at bruge andet end en tandbørste.
Eksempelvis: hvis du aldrig har haft huller, så er det jo et godt spørgsmål, om du har brug for at rense mere inde mellem dine tænder, end du kan gøre med tandbørsten. Eller hvis du kun har haft få huller. Og hvis du ingen problemer har med dit tandkød.
Men det kan jo også være, at du er een af dem, der let får huller og at du har problemer med dit tandkød? Hvis du er, så betyder det mere, at du får børstet dine tænder helt rene. Det vigtigste er som sagt tandbørstningen. Mit råd til dig er at checke dine tænder, når du har børstet. Det kan du gøre ved at mærke på dem med tungen: er de glatte alle vegne? Du kan også kikke på dem i spejlet: er de helt blanke? Og du kan skrabe med en negl på tænderne helt oppe og helt nede ved tandkødet og ind imellem tænderne: kommer der ikke noget på neglen, er de rene. Hvis du børster rent og stadigvæk udvikler nye huller eller har problemer med tandkødet (at det bløder), så tænker jeg, at det måske kan gøre en forskel med tandtråd - eller noget andet i mellemrummene.
Hvis tænderne ikke er glatte og ikke er blanke og hvis der kommer et hvidligt lag på neglen, når du skraber, så børster du ikke rent. Og så er det tandbørstningen, du skal koncentrere dig om i første omgang. Altså det at ramme alt det på tænderne, der stikker op over tandkødet - og at ramme alle tænderne - både på ydersiden og indersiden og tyggefladen. Og først når du har fået styr på det, kan du overveje at rense mellem tænderne.
Jeg har ikke styr på hvordan evidensen er for de 2 andre metoder, du nævner, så jeg ved faktisk ikke, hvor effektive de er. Men jeg tænker at det altså også handler om, hvor effektivt du bruger dem...
Jeg vil foreslå dit at stille de samme spørgsmål til din tandlæge næste gang i ses. Måske har du slet ikke brug for at bruge andet end en tandbørste med tandpasta på. Og hvis din tandlæge kan overbevise dig om at du har brug formere, så kan du blive nødt til at træne med din metode, så du bliver god til det. Eksempelvis øve dig med tandtråden. Der findes alle mulige slags tandtråd og nogen sidder på små plastikskafter. De kan genbruges utallige gange lige til tråden går i stykker. Og det er min erfaring, at børn helt ned i 8 års alderen kan finde ud af at bruge dem. Så det kan du sikkert også, hvis du synes det er vigtigt. Det er det, du har mest brug for at finde ud af.
Held og lykke med at finde ud det.
Niels Hansen, tandlæge