Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Skære tænder
brevkassespørgsmål af
Signe M.
15 år
Hej:)
jeg er pige, 15 år, begyndt på efterskole,  lidt af en udfordring, men også super godt! Og ja, så skærer jeg tænder...
jeg bruger ikke bøjle, aldrig gjort. Jeg ved ikke hvor lang tid jeg har gjort det? Jeg har ikke hovedpine eller øm nogle stedet efter det. Men min mor og far har lagt mærke til det. Jeg var ved tandlægen, for at få der undersøgt, og hun sagde at min ene hjørnetand var lidt slidt, men det var vist også det. Hun spurgte indtil om jeg var stresset, "nej" og også om det kun var om natten "ja" hun sagde jeg ikke skulle sidde med mobilen og have 20 ting i hovedet inden jeg skulle sove...
jeg lyttede til hendes råd, ikke tænkte på noget, og havde ikke min mobil på mig en time før jeg skulle sove. Men skære stadig tænder. jeg ved man skal have bideskinnr på hvis det er... det har jeg virkelig ikke lyst til, for har hørt man brækket sig, og er lige ved af dø. jeg tænker det bliver sådan for mig eller endnu værrer, da jeg bare kan få opkast fornemmelser når jeg børster tænder. og det skal lige siges min morfar skar tænder.
hvad tænker du?:)
kh... fortvivlet pige

Svar:
Hej Signe
Tak for dine tanker og spørgsmål om tandskæren. Jeg tænker, at det allerbedste råd jeg kan give dig er: "Ro på!!!".
Og så vil jeg prøve at skrive noget om det jeg ved om tandskæren. Så håber jeg du kan bruge det:
1.  Alle mennesker skærer tænder. Nogle meget, nogle lidt. Nogle i perioder. De fleste mennesker får ingen problemer af det - andet end at de for eksempel slider lidt mere på tænderne. Men tænderne er jo beregnet til at slide på. Så det at slide lidt på tænderne om natten betyder ofte ikke noget. Det er meget almindeligt, at skære tænder mens man er i puberteten - og i årene lige efter. Ofte holder det op helt af sig selv.
2.  Nogle får problemer. Tænderne kan blive synligt kortere og det kan komme til at gøre ondt i tænderne (følsomme for koldt eller varmt eller surt eller når man rammer de slidte steder). Ondt i kæberne (musklerne), ondt i kæbeleddene (foran øret) ondt i musklerne højet oppe i nakken. Hovedpine. Knækken i kæbeleddene. Men ofte skal der mange års og / eller meget intensiv tandskæren til, for at give alvorlige problemer.
3.  Om du skærer tænder eller ej, har ikke noget at gøre med dit bid. Det troede tandlægerne tidligere. Men det passer ikke. Hvis man sammenligner mennesker med "rigtige" bid og mennesker med "forkerte" bid (eksempelvis skæve tænder), så er der ikke forskel på, hvor meget de skærer tænder. Denne nye viden betød, at bidskinnen gik fra at være en standard "behandling" af tandskæren til at være en slags "krykke" til de få, der virkelig har problemer med smerter fra tænder, muskler, led og hovedpine - altså absolut ikke dig, sådan som du beskriver dig selv.
4.  Man ved ikke hvorfor nogle skærer tænder og nogle ikke gør. Jeg selv tror på en sammenhæng mellem en tendens til at have spændte muskler. Altså: hvis du har smerter og spændinger i ryggen / nakken, så kommer du lettere til også at have smerter og spændinger i dine tyggemuskler - og til at skære tænder. Det kan simpelthen være sværere at få alle de spændte muskler til at slappe af. Og de slappet heller ikke altid nok af, når man sover.
5.  Behandling af tandskæren kan være at finde ud af, om du har vaner, der forværrer eller holder dine muskelspændinger ved lige. Det kan være for eksempel: mindre skærmtid (det lyder fornuftigt, hvad din tandlæge har foreslået dig), stop tyggegummitygning i timevis, få nok motion, spis fornuftigt, ha' et godt liv (hvor du har det godt med dig selv og dine venner og familie og kan sove godt), undgå at sove på maven og at ligge / sidde i timevis på måder, så du får ondt i nakken / skuldrene / hovedet. Behandling kan også være massage eller anden behandling hos fysioterapeut, kiropraktor, zoneterapeut, afspænding, yoga. Træning i motionscenter, hvis du har en skæv ryg, der kræver stærke muskler for at have det godt. Massage på de spændte muskler af venner, familie eller en kæreste.
6.  I min praksis foreslår jeg først en bidskinne hvis de unge ikke kan få hovedpinen / smerterne til at holde op ved at ændre på deres vaner eller få behandling. Og hvis de er meget smerteplagede. Så jeg tænker at en bidskinne for dig slet ikke ville være aktuel, hvis du gik til tandlæge hos mig.
PS jeg har aldrig hørt om folk, der brækkede sig eller var ved at dø af en bidskinne. Men jeg har tidligere lavet rigtig mange bidskinner til børn og unge, som ikke blev brugt. Måske fordi de syntes skinnen smagte dårligt eller føltes ubehageligt at have i munden, at det spændte i tænderne eller at den bare ikke virkede. Men det med at brække sig eller dø af en skinne er måske bare ungdomssprog?
Konklusion - som jeg skrev først: ro på! Find ud af, om du selv har et problem med at skære tænder. Hvis du ikke har ondt nogen steder har du måske slet ikke noget problem. Og nu ved du noget om, hvilke vaner, der betyder noget. Måske er der noget du trænger til at få lavet om på? Og nu ved du også noget om, hvordan problemerne kan blive, hvis de kommer. Snak med din tandlæge og stil alle de mange spørgsmål, du har. Og husk så altid at tænke godt over, hvad du selv tænker om de råd og forslag, du får. Husk, at det er råd og forslag og ikke noget du automatisk bare skal gøre eller skal have gjort.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge