Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
For meget cola?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Niels, Jeg drikker cola hver dag, og synes altså ikke, at jeg har bemærket, at mine tænder begynder at ældnes, rådner, ætser væk, eller noget helt 4. Jeg børster mine tænder 2 gange dagligt... og drikker en del cola hver dag. Man kan velsagtens sige, at jeg er en stor slikmund, for det er slet ikke kun cola, der ryger ned i svælget. Men der sker ingenting med mine tænder, selvom jeg virkelig går til de søde sager! Venlig hilsen Jonas!

Svar:
Hej Jonas
Egentlig er det jo ikke et spørgsmål, du stiller. Du har fortalt mig starten på et eventyr. En fortælling om en dreng, der rigtig godt kunne lide at spise slik og drikke sodavand. Jonas syntes at han havde verdens stærkeste tænder.
Jeg har 2 forskellige bud på, hvordan historien kan fortsætte. Den ene kommer her:
Der gik nogle år. En dag Jonas kikkede sig selv i spejlet, lagde han mærke til at hans fortænder så mærkelige ud. Underligt gennemsigtige og så var det ligesom at der var gået noget i stykker på kanterne. Og da han kikkede nærmere på de bageste tænder, kunne han se at der var 2 af de store tænder, der var braset sammen. Jonas tænkte, at han hellere måtte få tandlægen til at se på tænderne...
En anden fortsættelse kunne være:
Der gik nogle år. En dag fik Jonas en indkaldelse til eftersyn hos tandlægen. Det fik Jonas til at tænke på dengang, han spiste rigtig meget slik og drak rigtig mange sodavand. Jonas børstede sine tænder ekstra omhyggeligt både aftenen før og om morgenen lige før han gik over til tandlægen. Heldigvis...
Jeg kunne også skrive flere andre mulige fortsættelser – eller slutninger - på din tand-historie. Og selv om du ikke spørger direkte, så tænker jeg, at du nok gerne vil have noget faktuel viden. Det kommer her:
Allerførst noget om, hvorfor vores tænder kan tåle meget:
1. Alle mennesker har bakterier i munden, som lever i balance med kroppen og beskytter os imod sygdomme.
2. Alle mennesker har spyt i munden, som beskytter tænderne.
3. De fleste mennesker børster tænder 2 gange om dage med fluortandpasta. Fluor forsinker hullerne.
4. Tændernes yderste lag er hårdere end stål.
Her er en måde dine tænder kan gå i stykker på:
Dine bakterier spiser det samme som du. Hver gang du putter sukker ind i munden, laver nogle af bakterierne syre. Hvis du tit putter sukker ind i munden, bliver der flere af de bakterier, der kan lave syre. Bakteriernes syre kan ødelægge overfladen af tænderne. Så kommer der huller der, hvor bakterierne sidder i fred for tandbørsten.
Hvor lang tid det tager at lave huller i tænderne afhænger af: 1) hvor tit du spiser eller drikker sukker 2) hvor mange bakterier, du lader sidde i fred på dine tænder 3) hvor meget fluor der er i din tandpasta og 4) hvor godt dit spyt er. Det tager normalt nogle år at lave hul i en helt frisk ”voksen” tand – men det kan gå meget hurtigt.
Som regel kan man ikke mærke noget i en tand, før hullet er blevet temmelig stort. Nogen gange er det første, der sker, at der knækker noget af tanden. Så er hullet blevet stort.
Her er en anden måde dine tænder kan gå i stykker på:
Der er syre i cola og sodavand. Det er tilsat for at få sodavanden til at smage syrligt. Syren er så stærk, at den fjerner et lille lag af dine tænder, hver gang du putter sodavand i munden. Lidt af sodavanden gemmer sig nede i tungens overflade, så virkningen holder sig et stykke tid efter du har drukket noget med syre i.
Hvor hurtigt tændernes overflade forsvinder af hænger af: 1) hvor tit du putter sodavand ind i munden 2) hvor tykt det yderste lag på dine tænder er 3) hvor godt dit spyt er. Det er forskelligt, hvor hurtigt det går forskellige steder i munden. Desuden: hver gang du børster tænder, sliber tandpastaen et ekstra lag tand af og hvis du børster tænder tit, skrumper tænderne endnu hurtigere. Hvis du har noget rigtig godt spyt, skal du måske drikke rigtig meget sodavand i mange år, før der sker noget (alvorligt).
I begge tilfælde – syreskader eller huller - kan kroppen ikke selv reparere skaderne på tænderne. Hvis de skal repareres, er tandlægen eneste mulighed.
Så mit spørgsmål til dig er: Hvordan fortsætter din historie?
Venlig hilsen
Niels Hansen
Tandlæge