Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Metaltråd bag tænderne
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej.
Jeg havde togskinner på i 7. klasse og godt et år frem hverefter jeg fik sat noget metaltråd bag fortænderne i over- og undermund. Dvs. at det er godt og vel en 7 år siden. Den har før været gået løs hvor jeg så har fået den sat fast igen. Nu er den så faldet helt af i overmunden. Er det noget jeg skal være meget bekymret over eftersom der nok går nogle dage før jeg har mulighed for at komme til tandlægen, eller er det okay??
VH Niklas

Svar:
Hej Niklas
Tak for dit spørgsmål. Nej, jeg tænker ikke, at det er et problem, at der går nogle få dage før du får den sat fast igen. Specielt ikke fordi det nu er 7 år siden du fik togskinnerne af. Jo længere siden det er, jo mere usandsynligt er det, at dine tænder flytter sig.
Du kan også overveje, hvor længe du vil blive ved med at betale for at få vedligeholdt trådene. Jeg ved at tandretningstandlægerne mere og mere tænker i, at trådene skal sidde livslangt, hvis du vil være sikker på, at tænderne bliver stående, hvor de er nu. Men det er altså ikke alle, hvor det er nødvendigt livslangt. Du må snakke med din nye tandlæge - eller eventuelt spørge der, hvor du fik tænderne rettet, hvor længe de vil anbefale dig at beholde trådene.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge