Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Tak for hjælpen

brevkassespørgsmål

Tak for hjælpen

brevkassespørgsmål af
S
12 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Hej

jeg er en pige på 12 år som går med bøjle

og jeg vil gerne vide om man får afbleget sine tænder, efter at have fået sin bøjle af?

kærlig hilsen- pige på 12

Svar:

Hej pige 12 år

Tak for dit spørgsmål. Det lyder som om du tænker, at dine tænder er blevet mørkere, mens du har haft bøjle på.

Svaret på dit spørgsmål er nej. Og begrundelsen er at børne- og ungdomstandplejen ikke udfører blegninger af tænderne - det er ikke en fagligt forsvarlig behandling da dine tænder og dit tandkød kan tage skade af det. Specielt fordi du er så ung - du har større risiko end en voksen for at tage skade af blegningen.

Jeg tænker, at det er svært at vurdere din tandfarve, mens du har bøjlerne på. Der er ikke normalt problemer med at tænderne tager mere farve, mens man har bøjle på. Men hvis du ikke har børstet rent, ser dine tænder gulere ud end de egentlig er, både fordi der så sidder et lag bakterier på dem og fordi der så kan være ved at gå hul i tænderne indenunder bakterierne. Check det ved at skrabe på dine tænder med en negl - hvis du kan skrabe noget af, så børster du ikke rent. Det er mest oppe under bøjlerne og langs tandkødet, det er et problem.

En almindelig tandrensning vil det være normalt at få samtidig med at bøjlerne tages af. Og hvis det er bakterier, der gør dine tænder mørkere, så vil det hjælpe på det. Men det er mest det, du selv gør hjemme med en tandbørste i hånden, der betyder noget.

Med venlig hilsen

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål