Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Kan jeg få min bøjle af før tid?
brevkassespørgsmål af
S
14 år
Hej brevkasse
Jeg skriver herind, fordi jeg er meget i tvivl. Jeg er en 14 årig pige, snart 15 og jeg går i 9. klasse. Jeg har siden december 2016 haft togskinner i både over og undermund. Den dag i dag er mine tænder helt lige og jeg har et tandpastasmil, vil jeg selv mene. Mit overbid var på 5 mm, men er nu nede på 4 ml (tandlægen mener det skal ned på 2 mm) Jeg har nu gået med bøjlen i næsten et år, men er ved at blive godt træt af den. Grunden er simpel. Jeg føler ikke, jeg kan smile og være social med mine venner og veninder. Jeg er ikke grim med bøjle overhovedet, og jeg er generelt en smuk pige og bøjlen klæder mig rigtig godt, men nu kan jeg mærke, at jeg har fået nok af den. Jeg føler mig ikke tilpas længere og jeg ved bare 100% med mig selv, at hvis jeg får bøjlen taget af, vil jeg blive så meget mere glad i min hverdag og jeg vil føle mig meget mere tilpas blandt mine venner og jeg tror inderst inde, at jeg generelt vil blive meget mere social.
Min bøjle er sat til at skulle af i juni 2018.
Så mine spørgsmål lyder.
Kan jeg få min bøjle af før tid? Vil mine tænder rykke sig tilbage, hvis jeg får den af nu? Kan jeg få bøjlen på igen, hvis jeg ombestmmer mig (hvilket jeg bestemt ikke tror)?
Jeg håber, du kan besvare mine spørgsmål og sætte dig ind i mit dilemma.
Kmus S

Svar:
Hej pige 14 år
Tak for dine spørgsmål om din bøjlebehandling. Jeg kan sagtens forstå dit dilemma.
Svaret på dit første spørgsmål er et ja. Naturligvis kan du vælge at få din bøjle af, selv om din tandlæge ikke tænker, at du er helt færdigbehandlet. Jeg tænker at det kræver, at dine forældre er med på den. Godt nok har du formelt ret til at bestemme over din behandling, når du er 15 år, men jeg tænker at det er fornuftigt at dine forældre bakker dig op - og ihvertfald er orienterede om, at du overvejer at afbryde din behandling.
Om dine tænder vil flytte sig "tilbage" er svært at svare på. Det kommer blandt andet an på, hvordan dine tænder sad før bøjlebehandlingen. Det lader ikke til at du har haft et kæmpestort overbid - 5 mm er ikke meget, så der må have været nogle andre ting i vejen med din tandstilling. Generelt er det sådan, at tænder meget gerne vil tilbage igen, når man fjerner bøjlerne - men ligefrem "helt" tilbage sker nok sjældent. Men som en afslutning på bøjlebehandlingen sætter man normalt små metaltråde fast bag på fortænderne - både i over- og i underkæben - og du skal sandsynligvis gå med en plastikplade i overmunden i et par år. Jeg ved at de fleste bøjletandlæger anbefaler at man beholder sine tråde længst muligt - livslangt, hvis du vil være sikker på, at dine tænder ikke flytter sig.
Men sikker på om dine tænder flytter sig, kan du aldrig være og gætte på, om dine tænder vil flytte sig og hvor meget de vil flytte sig, kan man ikke. Ligesådan er det jo svært for tandlægen at sige noget om, om du vil fortryde det, hvis noget flytter sig. Det er ikke normal praksis at tilbyde en ny behandling til børn og unge, der har valgt at afbryde deres behandling før tid. Så er det normalt dit eget problem, hvis du fortryder.
Bøjletandlægerne ved godt, at tænder gerne vil flytte sig efter en bøjlebehandling. Det gælder både tænderne, der kan komme til at stå lidt skævt igen. Og det gælder kæberne. Hvor den første del af din behandling handler om at få tænderne til at stå pænt lige, handler den sidste del af behandlingen om om at gøre dit bid så stabilt, at det vil kunne holde sig selv på plads mens du vokser færdig. Og Du skal vokse nogle år endnu og dine kæber vil gerne vokse som de gjorde bør du fik bøjler. Et overbid kommer meget let delvist tilbage igen. Så hvis du afbryder din behandling, så er dit bid formentlig ikke helt stabilt eller helt på plads - og netop det vil gøre det mere sandsynligt, at noget flytter sig.
Det kan være meget svært for andre at vide, hvor meget der skal flytte sig, før du vil fortryde at du fik bøjlen af i utide. Og derfor kan det være meget svært at sige til dig, at du vil komme til at fortryde det. Det er jo kun dig, der ved, hvor meget det betyder med din tandstilling.
Mit råd til dig er at tænke dig godt om, at tale tingene godt igennem med dine forældre og derefter booke en tid hos bøjletandlægen til en samtale - tag dine forældre med. Fortæl tandlægen, hvordan du har det med bøjlen og spørg om, hvad han/hun tror der vil ske, hvis du afbryder behandlingen nu. Tandlægerne er vant til at børn og unge stiller lige prøcis de spørgsmål du har stillet mig her i brevkassen og dermed også vant til at skulle tale om det. Det betyder ikke, at din tandlæge vil kunne sige dig helt præcist, om du vil komme til at fortryde det. Det kan kun tiden vise.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge