Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle-tandbørstning
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Niels...
Jeg har haft togskinner på, i omkring 4-5 dage, og jeg har nogle spørgsmål.
Det med at børste tænderne, er det nok med 2 gange dagligt? Alså, morgen og aften, og så er dét det.
Eller, skal man også bruge mundskyld, eller børste tænderne efter alt hvad man har spist? Det er jo meget af tiden du så bruger bare på tandbørstningen.
Jeg har også fået en solo-tandbørste, skal man bruge den ved hver tandbørstning? Det er ikke et problem, hvis, men skal man det?
Så er der også det med sukker.
Må man godt drikke sodavand, skal det beskæres lidt ned, eller?...
Og saftevand, er det ikke kun SUKKERFRIT man må få, og det er ikke så tit vel?
Jeg undrer mig også lidt over te, der må vel godt være sukker i det, ikke?

Svar:
Hej Kia
Tak for dine spørgsmål, det er noget af en bunke, jeg forsøger at svare dig her:
Når du ikke har bøjler på, er det nok at børste tænder 2 gange dagligt. Når du har togskinner på, tænker jeg, at du bør børste tænder hver gang du har spist. Fordi maden sætter sig fast under bøjlen. Det ser ikke ret kønt ud, hvis du smiler og der sidder mad under bøjlen. Du kan muligvis få madresterne væk ved at skylle munden efter maden, men jeg tror det bedste er at børste tænderne. Sørg for altid at have en tandbørste med, så du kan fjerne madresterne, når du har spist.
Du skal regne med, at det tager meget længere at børste tænderne, når du har togskinner på. Du skal både børste op under bøjlen nedefra og ned under bøjlen oppefra. På alle tænderne. Ellers får du kun renset bøjlen, men ikke tænderne nedenunder.
Det hjælper ikke at bruge mundskyllevæsker. Men det kan altså være en nødløsning at skylle munden (med vand), hvis du har spist og ikke har en tandbørste med. Og husk at se grundigt på tænderne inden du smiler til nogen.
Du kan sagtens børste tændene rene med en almindelig tandbørste. Hvis du synes, at det er for svært kan en solo-børste være god at bruge som ekstra. Spørg din bøjle-tandlæge, om du børster godt nok.
Og så er der alt det der med sukkeret. Det kan der desværre ikke svares nemt på...
Men altså: sukkeret fodrer dine bakterier. Bakterierne bruger sukkeret til at vokse. Og til at dele sig og blive flere. Og til at lave syre, der kan ødelægge dine tænder og genere dit tandkød. Der er ikke noget anderledes ved det, når du har bøjler på. Og så alligevel: fordi det er sværere at børste tænderne rene inde under togskinnerne, så kan der sidde flere bakterier på dine tænder, end der plejer. og så vil du lettere få huller i tænderne og dårligt tandkød.
Hvis der let går hul i dine tænder, så bliver det altså værre, når du har bøjler på. Hvis du ikke har haft huller i dine tænder, så er det ikke sikkert, at du får problemer. Jeg vil gerne foreslå dig at snakke med din almindelige tandlæge om at indkalde dig oftere til tandeftersyn, så længe som du har togskinner på. Du kan også spørge ham eller hende om du skal være mere omhyggelig med at børste og om det er nødvendigt at skære mere ned på sukkeret.
Og med hensyn til sukkeret er det fuldstændig ligemeget, hvor det kommer fra. Om det er noget du spiser eller drikker. Også om der er lidt eller meget sukker i. Det, der betyder noget er, hvor mange gange du putter sukker i munden. Jo flere gange om dagen, jo bedre har dine bakterier det...Men jeg kan ikke præcist svare dig på, hvor tit og hvor meget der skal til for dig.
Held og lykke med bøjlebehandlingen og med at beholde dine tænder sunde.
Niels Hansen, tandlæge