P-pille og forsinket menstraution

brevkassespørgsmål

P-pille og forsinket menstraution

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej.

Stoppede med mine p-piller i lørdags, pga den månedlige pause, den skulle komme idag, men er bange for om jeg kan være gravid, da jeg har været sammen med min kæreste. Jeg har haft smerter dernede omkring, så ville hører om det kan være forsinket når man er på p-piller? Eller om jeg kan være gravid??

-Jeg er virkelig bange da det ikke er sket før, og har været på p-piller i et år nu... Jeg tør ikke snakke med mine forældre om det da jeg ved de bliver rasende på mig..):

Svar:

Hejsa

Puha, jeg kan godt forstå, du er bekymret, det ville jeg også være. Jeg håber at blødningen er kommet, mens du har ventet på svar.

Blødningen kan godt være forsinket eller stort set udeblive særligt, hvis du er lidt nervøs eller stresset;

Men som du selv skriver, er der desværre også en risiko for, at du er gravid. Tager du p-pillerne fast og ikke har glemt nogen er risikoen for meget graviditet lille, men ses en sjælden gang imellem. Har du glemt en enkelt pille øges risikoen, også selvom man tager den dagen efter. Jo flere du glemmer, jo dårligere beskytter de.

Det er altså vigtigt, at du tager en graviditetstest hurtigst muligt. Testen kan købes i hvilket som helst supermarked/apotek.

Du kan selv lave en test, hvor du tisser i en kop og stikker en testpind ned i, eller få taget en blodprøve hos din læge. Lægen kan også undersøge for årsagen til smerterne, som jo kan skyldes en kønssygdom og derfor er vigtigt at få undersøgt. Du kan godt gå til lægen og få hjælp uden, at dine forældre skal vide det med det samme og hvis du så uheldigvis er blevet gravid, kan lægen også hjælpe med at snakke med dine forældre, hvis det bliver nødvendigt.

Selvom dine forældre skulle blive rasende, har du jo gjort, hvad du kunne for at beskytte dig og det er jo altså et uheld. Deres mulige vrede er forhåbentligt kun, fordi de holder af dig og er bekymrede for dig.

Som sagt - jeg håber blødningen er kommet, hvis ikke, skal du tage en graviditetstest, jo før jo bedre - det er bedre at være sikker end gå for længe i uvished.

Held og lykke :-)

Mange hilsner

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål