Tandlæge tatovering

brevkassespørgsmål

Tandlæge tatovering

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 2 år 4 måneder siden

Hej Cyberhus Da jeg var 15 fik jeg en tatovering i min underlæbe og det ønsker jeg selfølgelig ikke at mine forældre finder ud af. Jeg har dog bekymret mig over noget, vil min tandlæge have pligt til at fortælle mine forældre om den. Jeg tager altid alene til tandlægen uden mine forældre. Men de kan jo ikke undgå at se tatoveringen. Er der en form for regel for de skal sige det eller kan de vælge og sige det uden min tilladelse fordi de har pligt til det. Tatoveringen er ikke synlig normalt og vil jo derfor ikke påvirke mit liv på nogen måde desuden falmer den og er sikkert væk om et år. Mine forældre ville aldrig tilgive mig hvis de vidste det eftersom de hader tatoveringer. Alligevel føler jeg ikke det en kæmpe ting men ville da forvente at tandlægen bliver ret chokeret ved at se en 16 årig lille pige med en tat i underlæben og tænker nok med det samme at mine forældre skal vide det. Men har de ikke tavshedspligt eller er det anderledes ift sådanne situationer? Hilsen anonym

Svar:

Hey Anonym

Jeg kan godt forstå din bekymring, for det er nok ikke så ofte at tandlægen ser en tatovering i underlæben.

Nej, din tandlæge har ikke pligt til at fortælle om din tatovering, så udgangspunktet må være at det er noget der bliver mellem dig og din tandlæge.

Hvis din tandlæge er bekymret for din trivsel, har de pligt til at fortælle det til din kommune, men jeg tænker det her er noget helt andet, som ikke rigtig giver mening for tandlægen at sige til nogen.

Jeg tænker at du skal overveje at sige det direkte til tandlægen. At du ved at de nok lige bliver overraskede over den tatovering de ser, og at det altså er noget du forventer bliver mellem jer, da dine forældre ikke skal vide noget om den. Så er du på den sikre side.

Mange hilsner Julie

Julies billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål